Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Nafta vysála dopravcům dotace

Česko

Čeští dopravci výrazně podcenili ceny nafty. Na letošek si vyjednali příliš nízké dotace, a teď tratí miliony

PRAHA Zvyšováním jízdného by mohly skončit problémy autobusových dopravců s nečekaně vysokými cenami nafty. Ve svých odhadech totiž počítali s cenami podstatně nižšími, a dojednané krajské dotace jim už nestačí.

„V původních plánech jsme bohužel počítali s úplně jinou cenou nafty, než jaká je dnes. Ten vývoj za poslední dva měsíce nás překvapil, dostali jsme se o dvě až dvě a půl koruny nad předpokládanou úroveň,“ přiznal generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště Radislav Kusák.

Jen tato společnost za první čtyři měsíce letošního roku zaplatila za naftu o téměř dva miliony korun víc, než původně plánovala. Rozpočet na pohonné hmoty tak přetahuje asi o deset procent.

„Pokud by to pokračovalo, tak s těmi prostředky, které máme přislíbené v letošním roce od krajského úřadu, je to neufinancovatelné. Dotace se stanovila na základě nějakých předpokladů a zatím jsme schopni to financovat, ale pokud by to trvalo delší dobu, tak by se hospodaření dostalo do červených čísel a to nikdo nemůže připustit,“ prohlásil Kusák.

Kraje nepomohou, může přijít zdražování Dopravci si zároveň nedělají žádné iluze o tom, že by jim v současné době kraje pomohly dalšími dotacemi z veřejných peněz. „Takhle vysoké ceny jsme tedy nepředpokládali, ale o zvyšování dotace v tuto chvíli není možné hovořit. To je vždy choulostivá politická věc, a nepřipadá to v úvahu,“ uvedl Miroslav Mrkvička, předseda představenstva ČSAD Jihotrans.

Některé firmy proto začínají zvažovat i variantu vyššího jízdného, které by pokrylo část rostoucích nákladů. „Té hranice pro zvýšení cen už bylo dosaženo, ale než promítneme vyšší náklady do jízdného, tak to vždy nějaký čas trvá. Opravdu doufám, že současná situace nebude trvat dlouho, ale pokud by se tak nestalo, museli bychom jízdné zvýšit,“ řekl Kusák.

Firmy však zároveň upozorňují na to, že během léta si vzhledem k vysoké konkurenci nejspíš nikdo zdražovat netroufne, a vyšší ceny by tak mohli pocítit až školáci v novém školním roce.

„S ohledem na tvrdou konkurenci se snažíme šetřit jinde a zvyšování cen se zatím nedá očekávat. Ale když k tomu pak přistoupí jeden nebo dva dopravci, tak se nejspíš nechají strhnout všichni,“ dodal David Raus, vedoucí dopravního úseku brněnského Tourbusu.

Náklady na jeden kilometr se podle něj zvýšily proti loňsku asi o jednu korunu, rozdíl v cenách nafty za první čtvrtletí činí 15 procent. I tak ale budou firmy se zdražováním opatrné. „Ceny jízdenek by se zvyšovaly spíše v jednotkách procent, o pět až deset procent maximálně,“ dodal Raus. Dřívějšímu zdražení zatím brání především fakt, že přes léto je cestujících méně a na ceny jsou citlivější.

Odhady analytiků nicméně s poklesem cen nafty v dohledné době nepočítají. „Obavy z nesplacení dluhopisů některých zemí sráží cenu ropy, ovšem tento pro motoristy pozitivní jev vyrovnává oslabování koruny. Další znehodnocení české měny nečekáme, proto by měl začít převažovat vliv nižších cen ropy. Z tohoto důvodu nevidíme další růst cen nafty jako pravděpodobný, spíše čekáme stagnaci cen,“ uvedl Štěpán Pírko ze společnosti Colosseum.

Ceny pohonných hmot v Česku jsou už nyní vyšší než ve všech sousedních zemích s výjimkou Německa. Levněji je ale také třeba v Chorvatsku, ve Španělsku či Pobaltí.

***

CENY V EVROPĚ

Země Natural Nafta

95

Bulharsko 28,67 28,93

Česká republika 32,6 31,28

Francie 35,48 32,44

Chorvatsko 29,42 27,19

Itálie 35,5 33,21

Maďarsko 31,44 29,6

Německo 36,77 31,7

Norsko 42,62 38,69

Polsko 29,35 27,2

Rakousko 30,94 28,4

Rumunsko 27,57 26,4

Rusko 16,56 13,75

Slovensko 31,96 28,15

Slovinsko 30,95 29,43

Španělsko 29,94 27,66

Švýcarsko 31,15 32,24

Ukrajina 20,68 18,09

Velká Británie 35,78 36,37

Zdroj: ÚAMK a ČSÚ

Foto: Shutterstock / RB

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!