Sobota 4. prosince 2021, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

„Najím se v práci, je krize“

Česko

Reklamní agentury zkoumají chování spotřebitelů v době ekonomického ohrožení. Ukázalo se, že lidé v západní Evropě a v USA šetří podvědomě, aniž by k tomu měli bezprostřední důvod.

PRAHA Jak vypadá život uprostřed ekonomické krize? Pije se víc vína a víc se ho pije doma. Prodává se méně chleba a klesá spotřeba toaletního papíru. Hůř jdou na odbyt květiny, naproti tomu nikdo nešetří na domácích zvířatech - výdaje na ně kontinuálně rostou bez ohledu na ekonomickou situaci. A ve Velké Británii vzrostl prodej fazolí, protože jsou levné a dají se z nich uvařit velké porce. Tak znějí některé ze závěrů výzkumu mezinárodní reklamní sítě BBDO, který její zástupci představili minulý týden na konferenci Forum Media v Praze.

„Vzrostl prodej obědových tašek, protože lidé si začali jídlo nosit do práce. Dramaticky roste předplatné na seznamovacích webech a portálech. A prodává se méně časopisů, protože lidé jdou raději na jejich webovou podobu,“ řekl na Foru Media Henri de la Barre z agentury Mark/BBDO.

Jde o psychiku Jsou to ale skutečně všechno důsledky zhoršené ekonomické situace? Podle všeho jde spíš o podvědomé reakce lidí. „Nejde ani tak o reálné ohrožení jako o psychiku. Dostávajíli lidé více špatných zpráv, mění podle toho své chování. Dá se to popsat jako pocit obklíčení a snaha vytvořit hradbu před vnějším ohrožením,“ vysvětlil Henri de la Barre.

Výzkum provedený sítí BBDO proběhl ve Francii, Německu, Velké Británii, Španělsku, Itálii a ve Spojených státech. Zástupci agentury vycházeli jednak z veřejně dostupných zdrojů, jednak se dotazovali na postoje přímo členů jednotlivých domácností.

„Celkem jsme zaznamenali tři základní změny chování spotřebitelů v době krize. Lidé jsou daleko ostražitější a pečlivěji plánují nákupy. Více si potvrzují, že opravdu nakoupili správně. Svou roli tu hraje takzvaný feel good factor, tedy touha po tom, cítit se dobře a být v pohodě. A třetí změnou je naopak snaha trochu se ukázat, dát najevo, že ani v této době člověk nebude dělat kompromisy. Lidé se například nevzdávají svých rituálů. Je-li člověk obklopen neznámým, sám sebe trochu rozmazluje, chce si udělat radost,“ dodal de la Barre.

Není divu, že se reklamní odborníci o projevy krize na chování spotřebitelů zajímají. Reklamní průmysl není nijak imunní a v době krize se vyvíjí podobně jako jiná průmyslová odvětví. Do jisté míry dokonce slouží i jako indikátor ekonomického zdraví. A právě z tohoto úhlu pohledu na tom zatím není Česko nijak špatně, shodla se většina diskutujících na fóru. Varují ale, že určitý pokles českou reklamní branži přece jen zasáhne, byť se zpožděním.

Podle Daniela Köppla, šéfredaktora týdeníku Marketing & Media, nepočítají čeští reklamní zadavatelé v odhadech výdajů na reklamu v příštím roce s žádným razantnějším úbytkem. „Většina zadavatelů plánuje růst výdajů na reklamu do pěti procent. Poklesy by měly přijít ze strany obchodních řetězců. Také mediální koncerny nastavují odhady na rok 2009 růstově. Odkazem na krizi může být jen to, že výrazně nadhodnocují náklady,“ řekl Köppl.

Do médií beze změn Se zásadnější změnou nepočítají marketingoví odborníci ani v oblasti rozdělení reklamních investic do jednotlivých médií, kde zatím stále převažuje televize. Jak uvedl ředitel televize Nova Petr Dvořák, reklamní rozpočty nebudou mít pravděpodobně takový růstový potenciál jako v předchozích letech, ale to podle něj dolehne spíš na jiné typy médií. „Z hlediska mediálního mixu a plánování reklamy v médiích nedochází k zásadnějšímu přerozdělení peněz. Je to signál, že ne všechny dramatické prognózy jsou oprávněné,“ potvrdil Köppl.

Přesto však většina marketingových odborníků očekává, že krize nakonec český reklamní průmysl přece jen zasáhne. „Do Evropy dorazil se zhruba ročním odstupem od Spojených států, u nás to bude o něco později,“ varoval ředitel klientského servisu agentury Mark/BBDO Miloslav Knepr.

***

V čem se spotřebitelé omezují?

* už tolik neobědvají v restauracích,

raději si berou jídlo do práce

* prodává se méně chleba

* klesá spotřeba toaletního papíru

* hůře jdou na odbyt květiny

* prodává se méně časopisů

Zdroj: BBDO/Foto Profimedia/JL

Autor:

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...