Informaci agentuře ČTK potvrdil dozorující státní zástupce Dušan Táborský.
Protikorupční policie odmítla jeho vyjádření komentovat. „Vyšetřování sice vedeme, ale nemůžeme k tomu nic říkat, taková je domluva se zastupitelstvím,“ vysvětlil policejní mluvčí Roman Skřepek.
Podle sdělení státního zastupitelství měli oba nově podezřelí zbrojaři kontaktovat vedení kopřivnické automobilky Tatra s „určitou nabídkou“ v souvislosti s armádní zakázkou. „Nyní zjišťujeme, zda to bylo korupční jednání, či nikoliv,“ popsal Dušan Táborský. Obě firmy však něco podobného odmítají.
„V době obchodu jsem byl šéfem firmy, pan Ptáček akcionář a předseda dozorčí rady. S obchodem jsme neměli nic společného,“ tvrdí nynější jednatel firmy PragaExport Jiří Lojan.
Ptáček ze zahraničí poslal jen e-mailové vyjádření: „Jedná se o absurdní a nesmyslné obvinění, ze kterého mám pocit, že se manažeři společnosti Tatra snaží rozptýlit mnoho podezření.“ MPI: Tatra nás při zakázce obešla Michael Smrž na otázky LN reagoval obsáhleji. „Na zakázce jsem se nijak nepodílel, měli jsme pouze zájem o získání dílčího obchodu pro náš strojírenský podnik ZVI, ale Tatra nám nic takového nedala,“ vzpomíná. S ředitelem Tatry se prý potkal na dvou krátkých schůzkách. „MPI, Praga a Tatra jsou tři soukromé firmy, které se těžko mohou navzájem korumpovat,“ pokračuje Smrž.
Nikdo o ničem neví Případ údajné korupce kolem nákupu armádních tatrovek se rozjel loni v listopadu.
Tehdy předseda dozorčí rady automobilky William Cabaniss řekl, že v únoru roku 2008 po něm náměstek ministryně obrany Martin Barták chtěl několik milionů dolarů za to, že tatra nebude mít se zakázkou problémy.
Vyšetřovatelé nyní dedukují, že v pozadí mohla stát Praga. Ta dodávala do tatrovek součástky. Poté, co firma uzavřela v prosinci roku 2006 smlouvu na vozy pro armádu za 2,7 miliardy, ukončila s Pragou kvůli údajně nekvalitním komponentům spolupráci.
Poté se Tatře dodávky armádě začaly komplikovat. A to měla podle Cabanisse vyřešit právě odměna pro Bartáka.
„Na nákupu tatrovek jsem se nijak nepodílel, zakázky do mé kompetence nespadaly,“ reagoval včera Barták pro LN.
***
Armádní náklaďák * Smlouva na dodávku nákladních terénních vozů za 2,7 miliardy mezi ministerstvem obrany a společností Tatra byla podepsána v prosinci roku 2006. Předávání 555 vozů skončilo v roce 2009. * Kopřivnická automobilka vyhrála zakázku bez tendru i proto, že se zavázala, že při montáži vozidel upřednostní české subdodavatele. Těch bylo podle informací automobilky 144 z celkových 166 spolupracujících firem. v průběhu dodávky však rozvázala spolupráci s Pragou, která měla montovat převodovku a nápravy. To vzbudilo kritiku, Praga podala na Tatru žalobu, soud ji zamítl.