Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Napadl sníh, vlaky stojí už půl měsíce

Česko

Jediná moravská úzkokolejka má problém: když napadne sníh, musí stát. Železničáři nemají jak uvolnit koleje. Už od 17. prosince čekají na oblevu.

OSOBLAHA Drama se zásahem hasičů zažili těsně před Vánoci pasažéři v úzkorozchodném vlaku mezi Osoblahou a Třemešnou. Vlak skončil v závějích. A od té doby unikátní železnice stojí. Železničáři nemají úzkorozchodnou frézu, která by uvolnila koleje. Místy závěje dosahují několik metrů.

„Uvažovali jsme o tom, že bychom si půjčili frézu od Jindřichohradeckých místních drah, které mají stejný rozchod. Ale její doprava do Třemešné a vypůjčení by byly příliš drahé, navíc není jistota, že trať druhý den znovu nezapadne,“ připouští Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty. Koupení atypické frézy by přišlo na miliony korun. Ty se kvůli dvacetikilometrové trati o rozchodu 760 milimetrů nevyplatí vydat.

České dráhy, které na jediné moravské úzkorozchodce zajišťují dopravu, nyní místo vlaků vypravují autobusy. „Zatím odhadujeme, že to bude nejméně do 9. ledna,“ říká mluvčí drah Kateřina Šubová.

Pro region však zůstává otázka: zda se tak současně nemůže ukázat, že autobusy pro dopravu stačí. O osoblažské úzkokolejce totiž stále zaznívají diskuse, zda se ji vyplatí udržovat. Náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák, který má dopravu na starosti, loni potvrdil, že se diskuse mohou čekat už letos, totéž nevylučuje v budoucnu ani Správa železniční dopravní cesty, která musí zajišťovat údržbu trati.

„Výhledově pravidelné spoje asi nejsou udržitelné, ale jako turistická atrakce mají výletní vlaky s parní lokomotivou zelenou i do budoucnosti,“ míní Robert Schaffartzik, ředitel společnosti Slezské zemské dráhy, která právě turistickou dopravu na trati organizuje.

České dráhy, které zajišťují pravidelnou dopravu, rušení nepředpokládají. Náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek připomněl, že nákladem několika milionů korun zrekonstruovali jednu z tamních lokomotiv a nyní upravují i osobní vagony. Pokud by musely provoz ukončit, nebudou mít pro osoblažský vozový park využití.

Úzkokolejka není pro pravidelnou dopravu ideální, když ji stavěli, záměrně natahovali oblouky kolejí, aby dosáhla minimální dvacetikilometrové délky potřebné v době stavby pro povolení. Proto je ale atraktivní pro turisty, podobně jako jindřichohradecké lokálky. Ve hře je stále možnost prodloužení letos 113 let staré trati ze současné konečné v Osoblaze přes polské Racławice až do města Głubczyce.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!