Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Návštěvnost obrovská, ale zisk mizivý

Česko

Facebook a ostatní sociální sítě na internetu hledají způsob, jak vydělat na desítkách milionů svých uživatelů

DAVOS Facebook a další sociální sítě sice umějí oslovovat stále více internetových uživatelů, stále se jim však nepodařilo nalézt spolehlivý recept, jak přeměnit všechny své přátele, fanoušky a přívržence na zisk.

Minulý týden se proto v rámci Světového ekonomického fóra ve švýcarském Davosu sešli jinak tvrdí konkurenti – šéfové sítí Twitter, MySpace, Facebook a LinkedIn, aby se zde společně s ekonomy snažili nalézt způsob, jak umožnit podnikatelům svézt se na jejich vlně úspěchu při získávání uživatelů.

Společným tématem schůzky bylo například využití sociálních sítí při řízení humanitární pomoci, například po nedávném zemětřesení na Haiti, nebo pomoc firmám zvýšit tržby lepší komunikací se zákazníky. Schůzka bohužel řešení zatím nepřinesla: sociální sítě sice dokážou oslovit a navázat vztah s lidmi propojenými s firmami, ale jejich provozovatelé mají jen mizivou představu o tom, jak vydělat na své obrovské fanouškovské základně.

„Pro ně (sociální sítě) je důležité, aby byly pro spotřebitele nepostradatelné,“ nabízí jistou cestu k výdělkům Augie Ray, senior analytik pro sociální sítě ze společnosti Forrester Research Inc. Podle Raye je například pro Facebook zajímavá hodnota reklamy, která je nejen šitá uživateli přímo na míru, ale ovlivňuje ji i to, s kým se uživatel na síti přátelí.

Evan Williams, generální ředitel a spoluzakladatel velmi populární mikroblogovací služby Twitter, se domnívá, že více a více malých firem naslouchá svým zákazníkům prostřednictvím webu a vydělává na způsobu, jakým lidé budují vztahy na sociálních sítích. „To je srdce toho, co je nejdůležitější v mnoha sociálních sítích – komunikování, ale také vztahy všeho druhu,“ řekl Williams. Uživatelé mohou podle něj na Twitteru sledovat místní firmy nebo například svou oblíbenou kavárnu a její speciální denní nabídky.

Randi Zuckerbergová, jejíž bratr Mark Zuckerberg založil Facebook, ukázala, jak je možné využít sociální sítě k propagování pomoci pro Haiti, které bylo silně poničeno zemětřesením. Prostřednictvím Facebooku, Twitteru a dalších sociálních sítí lidé pátrají po osudech svých blízkých, nabízejí pomoc, organizují sbírky nebo jen vyjadřují solidaritu.

Přínos sociálních sítí pro humanitární účely ocenil i Alec Ross, technologický poradce šéfky americké diplomacie Hillary Clintonové. Na setkání s novináři v polovině ledna označil za pozoruhodné, že sbírku prostřednictvím dárcovských SMS na pomoc Haiti nepropaguje žádná kampaň, a naopak se šíří především prostřednictvím sociálních sítí, jako je Facebook či Twitter.

Experti vidí obrovské obchodní příležitosti vyplývající přímo ze samotné sociální stránky těchto služeb, kde uživatelé tráví stále více času budováním a udržováním svých kontaktů. „Nyní trávíme pět až šest hodin na sociálních sítích,“ uvedl George Colony, generální ředitel výzkumné společnosti Forrester. Colony k tomu poznamenává, že v současnosti průměrný uživatel stráví denně na některé ze sociálních sítí druhou nejdelší dobu po spánku.

Podle statistik společnosti ComScore má například Facebook kolem 130 milionů zhlédnutých stránek denně, v případě MySpace se jedná o 50 až 60 milionů a na Twitter připadá asi 25 milionů zobrazení denně. Z 15 nejnavštěvovanějších webů má hned sedm z nich sociální povahu.

V současnosti největší sociální síť Facebook vyvolala rozruch kolem možného vydání veřejné emise akcií v letošním roce. Firma v listopadu dala svým současným akcionářům větší hlasovací práva, což je obvyklý krok před vstupem na burzu. „To je stejný scénář, který použil Google před svým vstupem na burzu,“ řekl Scott Sweet z investiční výzkumné firmy IPO Boutique. Pokud by Facebook šel na veřejnost, Twitter a LinkedIn by mohly být v pokušení ho následovat.

***

Sociální sítě

Zdroj: The Nielsen Company

Obrázek

Graf

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!