Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Nebojíme se, vzkazuje Budvar

Česko

Gigantická fúze – Majitel Staropramenu kupuje pivovar, který se soudí o značku Budweiser

Prodej pivovaru Anheuser-Busch vedení Budějovického Budvaru nepřekvapil. Jeho šéfa Jiřího Bočka zaskočila pouze rychlost transakce.

ČESKÉ BUDĚJOVICE Od sedmdesátých let minulého století měli světoví ekonomičtí analytici v jedné věci jasno. Pivovar Budějovický Budvar, který vede na celém světě s pivovarnickým gigantem AnheuserBusch spor o značku Budweiser, nakonec stejně jednou podlehne ekonomickému tlaku a skončí v rukách svého mnohonásobně většího konkurenta.

Jenže nyní se ukazuje, že i světoví analytici se mohou mýlit. Tím, kdo šel jako první do prodeje, totiž nebyl překvapivě Budvar, ale právě AnheuserBusch. Fakt, že Anheusera koupila belgická pivovarnická skupina InBev, však „známkoprávní“ spory s Budvarem údajně nijak neovlivní.

„Společnost AnheuserBusch se totiž neruší, pouze se mění její majitelé,“ řekl LN ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček.

Soudní spory o značku Budweiser a některé další značky, které spolu oba pivovary vedou v mnoha zemích světa, proto podle něj určitě budou pokračovat v nezměněné podobě.

Napříč zeměkoulí Národní podnik Budějovický Budvar se dnes soudí s AnheuserBuschem ve čtyřiceti státech, v dalších sedmdesáti případech se jedná o správní řízení před patentovými úřady.

Také ministerstvo zemědělství, které je zřizovatelem Budvaru, přitom neočekává ve vývoji těchto sporů žádnou podstatnou změnu. „V souvislosti s dnes oznámenou koupí pivovarnické společnosti Anheuser-Busch firmou InBev nebude mít tato transakce vliv na vývoj právních sporů o ochrannou známku,“ řekl LN mluvčí ministerstva Petr Vorlíček.

Mnohem výraznější důsledky bude mít ale prodej Anheusera pro světový pivovarnický trh. Spojením pivovarnických skupin AnheuserBusch a Inbev totiž vznikne největší a nesilnější pivovarnická firma na světě, která bude vařit zhruba čtvrtinu světové produkce piva. „Ta transakce mě z logických důvodů nijak zvlášť nepřekvapila. Překvapila mne pouze její rychlost,“ řekl Boček. Zatímco InBev dosud ovládal trhy v Asii, Evropě a Latinské Americe, Anheuser si držel padesátiprocentní podíl na důležitém trhu ve Spojených státech a výrazně pronikl i do Číny a dalších významných destinací. „Distribuční síť obou spojených pivovarů tak pokryje prakticky celou zeměkouli,“ dodal Boček.

O tom, zda pod křídly nejsilnější pivovarnické skupiny světa nakonec skončí i Budějovický Budvar, ohrožující její zájmy na mnoha světových trzích hájením světoznámé značky Budweiser, se zatím stále jen spekuluje. Anheuser-Busch se neúspěšně pokoušel koupit státní budějovický pivovar už devadesátých letech, kdy kromě jiných aktivit zřídil přímo v Českých Budějovicích středisko svého domovského města St. Louis a sponzoroval ve městě i v celém Česku kulturní a sportovní akce. Když ale jeho snaha nevedla k úspěchu, z Budějovic se rychle stáhl.

Privatizace se blíží Současná vláda však letos v lednu udělala první krok k privatizaci Budvaru, když na základě výběrového řízení svěřila konsorciu firem pod vedením právní kanceláře Kříž a Bělina přípravu na převod národního podniku Budějovický Budvar na akciovou společnost. Analýza by měla navrhnout takový způsob převodu, který by neohrozil právní kontinuitu podniku, a nemohl tedy Budvaru uškodit ani ve známkoprávních sporech. Převod na akciovou společnost by však zároveň umožnil prodej pivovaru. „Výsledky zadané analýzy očekáváme zhruba v polovině srpna,“ uvedl Vorlíček. Někteří analytici se přitom stále domnívají, že pokud se vláda rozhodne Budvar přece jen prodat, ať už pivovar koupí kdokoli, stejně nakonec skončí v rukách majitelů firmy Anheuser-Busch. Pro nikoho jiného totiž nemá takovou cenu.

Známkoprávní spor mezi Budvarem a Anheuserem přitom pro mnoho milovníků piva v celé Evropě představuje spor i dvou filozofií výroby pěnivého moku. Giganti jako InBev nebo Anheuser totiž tvrdí, že dokáží vyrobit kteroukoliv značku piva v nezměněné kvalitě prakticky kdekoli na světě. Budvar ale v reklamě používá tvrzení, že chuť a kvalitu pěnivého moku výrazně ovlivňují místní podmínky: třeba fakt, že při výrobě Budvaru se používá voda z vlastních artézských studní nebo že pivovar používá stále stejný druh nejkvalitnějšího chmele a dalších surovin. Tuto argumentaci uznala i Evropské unie, když přidělila pivu vyrobenému v Budějovicích ochranu zeměpisného označení Budějovické a Českobudějovické pivo.

Národní podnik Budějovický Budvar loni vyrobil takřka 1,254 milionu hektolitrů piva.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat