Generální ředitel nově vzniklé finanční instituce, Jiří Kunert, předvídá další konsolidaci na evropském trhu s dopady na domácí bankovní trh.
* LN Dnes již jméno Živnobanka nikde neuvidíme? Ze všeho zmizelo?
Prakticky ano. Všechny pobočky jsou v současnosti tak udělány, že zmizela jména Živnostenská banka a HVB Bank a jsou tam dávána jména UniCredit Bank. Jenom v některých pobočkách ještě není to, co tam bude finálně, tedy ten neonový nápis. Zatím tam jsou jen přelepená jména UniCredit Bank, a to z toho důvodu, že úřadům musíme dodat zbytek souhlasů. Týká se to 14 poboček a ty by měly být přejmenované do 10 dnů.
* LN Co se teď bude dít se jménem Živnobanka a proč jste se rozhodli ho takhle pustit? Měla přeci dobré jméno s velkým marketingovým potenciálem.
Určitě měla. Jméno Živnostenská banka bylo velmi dobré jméno. Patřilo k tomu nejlepšímu, co na trhu bylo, protože nebylo spojováno s problémy. Vždy si všechny problémy vyřešila sama, byla to jediná česká banka, která nepotřebovala od státu ani korunu. Stali jsme se ale členy skupiny, která je silná. Je to bankovní skupina, která patří mezi největší banky na světě, je mezi třemi největšími bankami v Evropě. Tato skupina má velmi dobré jméno, a proto bylo rozhodnuto, že to hlavní jméno bude všude UniCredit. Pokud klient přijede do kterékoli z 23 zemí v Evropě, musí tam vždy najít toto jméno. A je důležité, pokud se takto rozhodneme, to dělat důsledně. Proto jsme to rozhodnutí museli přijmout.
* LN Co se tedy se jménem Živnostenská banka nyní stane?
Jméno Živnostenská banka zůstává ve vlastnictví banky a zatím se s ním nic neděje.
* LN Je tu možnost, že byste ho prodali, nebo si ho necháte napořád?
Říká se, nikdy neříkej nikdy. V současné době si ho ponecháme, protože by nebylo dobré dávat to jméno nějakým způsobem pryč tak brzo, ale co se stane do budoucna, to nevím. To vám neřeknu, ale v současné době nejsou žádné plány.
* LN Plánujete mediální kampaň na podporu nového jména?
My s ní vlastně už začali. Již teď jsme dělali různé akce pod jménem UniCredit a snažili jsme se to jméno dostat na trh. V současné době také děláme takové menší akce jako připomenutí, že tady jsme, že tu je nová banka. Ale hlavní kampaň, velice silná, by měla být na začátku příštího roku. Před Vánocemi tady bude spousta akcí a každý bude na trh dávat všechno možný. Trošku jsme se báli, že by to v tom předvánočním shonu zaniklo.
* LN Bude to multimediální kampaň? Jaký na ni máte rozpočet?
Ano, bude tam všechno. Řekl bych, že ten rozpočet byl dostatečný a samozřejmě byl ještě navýšen právě na to rebrandování. Musím říct, že přestože všichni marketingoví lidé vždy říkají, že peněz na různé akce není nikdy dost, tentokrát byli spokojení. Takže ten rozpočet je dostatečný.
* LN Na jak dlouho tu kampaň plánujete?
Prakticky ta kampaň bude trvat půl roku, ale některé věci budou doznívat celý rok. My se samozřejmě budeme snažit, abychom zviditelnili jméno UniCredit, ale samozřejmě to bude doprovázeno kampaněmi na produkty a služby. Nebude to jenom imagová kampaň.
* LN Kdo pro vás bude tuto kampaň připravovat?
V rámci fúze jsme vypisovali výběrová řízení na mnoho činností. Mohly se do nich přihlásit jak nové firmy, tak ty, které pro jednu nebo druhou banku již pracovaly. V tomto případě to řízení vyhrála Fabrika, která pracovala již pro HVB Bank.
* LN Jaké bude téma kampaně?
To vám v žádném případě nemůžu říct. To má být překvapení. Pro nás je hrozně důležitá takzvaná kompetentnost, která napomáhá ostatním lidem, tedy klientům v tom, aby dosáhli toho, co chtějí. Když se budeme měřit s ostatními bankami, tak se nepřekvapíme. My už máme ty produkty prakticky všichni stejné. Možná je někdo jinak nabalíčkuje, někdo je jinak ocení. Další věc je ta, že pokud by někdo vytvořil nějaký nový produkt, tak dnes ho bude mít za tři neděle kdekdo. Jediná oblast, kde se dnes banky mohou porazit, jsou lidské zdroje. Je třeba mít ty nejlepší lidi. Lidi, kteří budou skutečně schopni dodat nejlepší službu, budou obrovskou výhodou. Pokud bude banka své lidi trénovat a instruovat je, jak se mají chovat ke klientovi, co mu mají všechno splnit, pokud budou kompetentní a budou znát přesně své produkty a jejich ceny a budou dávat lidem to nejlepší řešení, ne to nejdražší, ale nejlepší pro klienta, taková banka bude vítězná. A o to nám v této bance hlavně jde. My asi nebudeme největší banka, je to tak - jsem realista. Ale můžeme být nejlepší banka, nabízet nejlepší služby a můžeme mít také dobrou, ne-li nejlepší, výkonnost.
* LN Na českém bankovním trhu momentálně probíhá ještě jedno sloučení, a to Raiffeisenbanky a eBanky. Myslíte, že dojde ještě k další konsolidaci trhu?
Já nemyslím, že dojde ke konsolidaci vyloženě na českém trhu, ale může dojít ke konsolidaci z pohledu Evropy. V Evropě ještě k té konsolidaci určitě dojde. Zatím to, že UniCredit Banka získala HVB Bank, tak to byla taková první vlaštovka, a domnívám se, že k další konsolidaci, zejména té přeshraniční, dojde. Pořád máme bankovní systémy, které jsou hodně ochranářské a snaží se ty své banky chránit, ale myslím, že Evropa se stále více a více provazuje - zejména zavedení eura tomu hodně napomohlo- takže k té konsolidaci určitě ještě dojde. Některé bankovní trhy, jako například v Německu, se musí konsolidovat samy o sobě. Myslím, že ještě uvidíme některá spojení v Evropě, a z toho může vzniknout nějaká změna na českém trhu.
* LN Co je na fúzi dvou bank nejobtížnější?
Ta fúze má spoustu aspektů - legální, regulativní, lidské, systémové a dále aspekty spojování různých produktů, servisních modelů a byznys modelů. Řekl bych, že dva nejtěžší body jsou zejména lidé a potom výpočetní systém. V našem případě to bylo jednodušší, neboť jsme mnoho věcí outsourcovali, a zůstala nám jen obchodní síla banky. Vzhledem k tomu, že chceme růst a máme přísně determinován počet klientů na pracovníka, tak v této oblasti k žádnému snížení stavu nedošlo, spíše očekáváme, že tam bude docházet k nárůstu. Složitější situace byla v oblasti manažerské, ale tam jsme každou pozici vypsali jako otevřenou pozici a každý se mohl přihlásit.
* LN Jaké problémy byly s výpočetním systémem?
Hlavní problém byl v tom, že Živnostenská banka byla pilot pro implementování nového systému, který měl být poté implementován v dalších zemích. Když se rozhodlo o spojení s HVB Bank, tak jsme museli do systému začlenit i to, co bylo dobré pro klienty HVB Bank. Byla to velice náročná operace, ale bylo to dobré pro skupinu, protože se nám podařilo vytvořit systém, který je dnes použitelný a teď bude implementovat v Německu, později v Rakousku a dokonce i v Itálii.