Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Nebylo naší ambicí vydat odbornou práci

Česko

POLEMIKA

Chtěl bych reagovat na článek Petra Zídka o knize Mýty o socialistických časech (Divné mýty o socialismu, LN - Orientace 6. 11.). Ve svém textu autor čtenářům sugeruje, že jsme vydali učebnici a že se naše knížka tváří jako odborná práce. Dochází ke zjištění, že to rozhodně odborná publikace není, že ji nenapsali historici, ale dva publicisté a politolog, což je prý „unikátní přístup“.

V úvodu ke knize přitom stojí: „Mýty o socialistických časech nejsou odbornou historickou prací a jejich cílem nebylo podat vyčerpávající pohled na socialistickou každodennost. Autorské texty publicistů Adama Drdy, Stanislava Škody a Josefa Mlejnka by ale mohly vyvolat diskusi a mohly by čtenáři posloužit jako korektiv, aby si obraz o životě za normalizace nevytvářel jen na základě růžově zabarvených vzpomínek, tendenčních dobových komedií či seriálů a nostalgicko-nekritické populární filmové tvorby, která se objevila po roce 1989 a většinou se vyznačuje,laskavým humorem‘, ale postrádá jakoukoli reflexi.“ Tedy: odbornou práci, učebnici ani „nestranný vědecký popis“ všedního života za normalizace jsme vydat nechtěli, ani jsme to nikdy netvrdili. Petr Zídek z úvodu k publikaci cituje, ale zrovna tuhle důležitou pasáž vynechal. Zvláštní.

Co „dobrého“ přinesl bývalý režim?

S jeho ostatními argumenty je to podobné: účelově z textů vytrhuje okrajové jednotlivosti, tvrdí, že používáme ideologický jazyk, apod. Věřím, že si čtenář udělá názor sám.

Závěrem bych nicméně Petra Zídka rád o něco požádal. Vytýká nám černobílé vidění minulosti a z jeho textu vyplývá, že se mu zásadně příčí naše teze, podle níž „na husákovském socialismu nebylo dobrého vůbec nic - a to dobré, co tehdy vzniklo, vzniklo režimu navzdory“. Nemohl by tedy on sám napsat pojednání o tom, které věci vzešlé z předlistopadového státního aparátu a týkající se běžného života občana ČSR byly „dobré“ nebo „přínosné“, a vyvážit tak náš jednostranný pohled? Jeho příspěvek historika by mohl být použit ve školách jako další námět k diskusi.

.

O autorovi| Karel Strachota, ředitel projektu Příběhy bezpráví, Člověk v tísni, o. p. s

Autor: