Neděle 21. července 2024, svátek má Vítězslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nečasovi muži začali pracovat

Česko

Dělali, co mohli, hodnotí premiér Nečas bývalé ministry. Jeho lidé začali psát programové prohlášení

PRAHA Noví ministři se už zabydlují ve svých kancelářích. Včera uvedl premiér Petr Nečas do úřadů poslední z nich. Na úřadech se hned začalo pracovat na programovém prohlášení, se kterým si vláda půjde pro důvěru. První nástin chce Nečas vidět už příští úterý.

Svoje dvoudenní putování ukončil včera Nečas na Palackého náměstí, kde nešetřil chválou na ministra zdravotnictví Leoše Hegra ani jeho předchůdkyni Danu Jurákovou. Nečas přiznal, že během vyjednávání o vládě si tropil z ministerstva zdravotnictví žerty. Navrhoval prý, aby se na něj nominovalo více jmen v pořadí, ve kterém budou postupně nastupovat. Jak zopakoval, průměrná životnost ministra zdravotnictví je totiž rok a tři měsíce. „Nepochybuji, že (Leoš Heger) bude absolutní rekordman v dožití,“ vysekl však Nečas Hegrovi poklonu. „Svého nástupce léta znám, velmi si ho vážím,“ uvedla také Jurásková, která se vrací do čela Všeobecné fakultní nemocnice. „Má předpoklady být dlouho sloužícím ministrem,“ myslí si.

Celkově prý během své pouti premiér dospěl k tomu, že ministři za vlády Jana Fischera dělali, co bylo v jejich silách. „Ministerstva byla odevzdána v nejlepším stavu, v jakém to bylo možné. Všichni ovšem víme, že čtrnáct měsíců politické nejistoty se v mnoha ohledech odrazilo. Řada lidí na ni reagovala tak, že odešla,“ řekl Nečas.

Maserati není na české silnice, brání Bárta cestu bez značky Největší ohlasy během druhého dne předávání ministerských úřadů vzbudil nový šéf dopravy Vít Bárta (VV). Paradoxně to však nebylo díky jeho plánům v resortu, ale kvůli jeho nedělní svatbě s místopředsedkyní VV Kateřinou Klasnovou. Během ní totiž novopečený ministr brázdil české silnice v luxusním maserati bez platné registrační značky. A to je nezákonné.

„Značka se mi ulomila,“ vysvětloval Bárta novinářům, kteří ho zaplavili dotazy ihned po příjezdu na ministerstvo dopravy. Navíc se to prý nestalo poprvé. „Maserati zkrátka není auto na české silnice. Zvlášť když s ním musíte vjet třeba na polní cestu,“ dodal Bárta.

Poté co Bárta převzal agendu ministerstva dopravy od odcházejícího Gustava Slamečky, přišla přece jen řeč i na jeho programové priority. Zasadit se chce třeba o zlepšení bezpečnosti na silnicích. Plánuje zavedení konkurence na železnici. „Vidím velké rezervy v kvalitě služeb. Zlepšení se týká hlavně Českých drah, s jejichž kvalitou jsem nespokojen,“ řekl Bárta. Sám prý vlakem jezdí, i když nepříliš často. „Třeba při cestě z Prahy do Ostravy považuji za nejefektivnější způsob přepravy pendolino,“ sdělil.

Autor: