Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Nedáváte blinkr či bráníte v předjetí? Příště za body

Česko

PRAHA Je to častá příčina dopravních nehod. Zejména pak ve velkých městech a na dálnicích. Některá auta, která přejíždějí z jednoho jízdního pruhu do druhého, totiž neblikají. Řidičům ignorujícím směrovky nyní hrozí jen pokuta, v budoucnu by mohli za svůj zlozvyk získat ještě dva trestné body.

Na zařazení zmíněného přestupku do bodového systému se shodli členové expertní podskupiny, kteří připravují novelu silničního zákona. Když jejich návrhy posvětí velká skupina expertů a Poslanecká sněmovna, začnou se body za „neblikání“ rozdávat od příštího roku.

Dva trestné body by se měly nově udělovat i za nedodržení bezpečné vzdálenosti, například za takzvané myšky. Dokonce šest trestných bodů se má přičíst řidičům, kteří budou bránit jiným šoférům v předjetí.

„Bránění v předjíždění je závažný prohřešek. Jeho odhalování je však problematické. Těchto přestupků bude podle mě velice málo, protože řidičům nepůjdou dokázat,“ říká předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. Podle něj se budou řidiči vymlouvat, že auto, které je předjíždělo, nebylo dostatečně výkonné.

Experti však bodový systém nejen zpřísňovali. Některé dopravní přestupky ze systému naopak vyškrtli. Body by tak nedostali například řidiči, kteří vyjedou ve dne bez rozsvícených světel. Jejich přestupek bude řešit pouze finanční pokuta.

Pokračování na straně 4

Dokončení ze strany 1

Body se nebudou týkat ani šoférů, kteří neoprávněně použijí oranžový maják. I ti budou pouze pokutováni. „Je to rozumné. Užití oranžového majáku už je dnes poměrně volné. Je nesmysl za to odebírat body,“ říká Horázný. Zatímco použití oranžového majáku má být bodově beztrestné, jízda s modrým výstražným světlem bude postihovaná naopak daleko více. Místo jednoho bodu, který se za tento přečin nyní uděluje, dostanou šoféři rovnou čtyři.

Výši odebíraných bodů upravili členové expertní podskupiny i u jiných přestupků. Stalo se tak například u postihu za nezastavení před přechodem pro chodce. „Trest za tento přestupek se zpřísní ze tří na čtyři body,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

O bod více, tedy tři body, dostanou také řidiči jedoucí bez pásů či s malým dítětem nepřipoutaným v autosedačce. Řidiči, kteří vyjedou na dálnici s vozem, který nemůže jet více než 80kilometrovou rychlostí, tedy například s traktorem či starým nákladním vozem, budou nově riskovat dvojnásobný - tedy dvojbodový postih.

Revizi bodového systému neprobírají dopravní experti poprvé. Sedli si nad ní už před třemi týdny, kdy navrhli několik změn. Některé z nich při včerejším zasedání potvrdili. Experti opět kývli na to, že se řidiči o nárůstu svého bodového konta mají dozvědět daleko dříve než nyní, a to za pět dní. „Nyní platí praxe, že někteří řidiči vysvětlují své činy až 11 měsíců po spáchání. Trest musí přijít hned, aby lidé věděli, co spáchali,“ řekl před časem LN Ondřej Horázný.

Některé části bodového systému však experti nevyřešili ani napodruhé. Je jím otázka bodových sankcí v rámci dopravních nehod. Podobnou problematikou se totiž souběžně zabývá ministerstvo vnitra, které řeší hlavně takzvaný škodní limit. Tedy výši škody, při které už musí na místo nehody přejet policie. Ministr vnitra Ivan Langer by chtěl sněmovnou protlačit stotisícový limit. Šéf resortu dopravy Aleš Řebíček by zase limit úplně zrušil.

***

Nově za body 6 bodů - bránění v předjíždění (platí pro řidiče, kteří zrychlí, když je jiné auto předjíždí) 2 body - nepoužití směrovky při přejíždění z pruhu do pruhu (kvůli opomenutí směrovek dochází k nehodám zejména ve městech a na dálnicích) 2 body - nedodržení bezpečné vzdálenosti mimo obec -postihovány budou hlavně takzvané myšky

Autor: