130 let

Nejdražší kampaň v historii. Volby začínají

Česko

PRAHA Lidé, kteří dnes od čtrnácti hodin vyrazí k volebním urnám, se zúčastní vůbec nejdražších voleb do krajů v éře České republiky.

Pro strany jsou letošní volby do krajů nejzajímavější za celou historii, proto na předvolební kampaně vydaly rekordní částky. Pouze strany zastoupené ve sněmovně za kampaně zaplatily zhruba sto osmdesát milionů korun.

Nejmarnotratnější byli dva největší rivalové: ODS a ČSSD. Socialisté letos na kampaň do krajských voleb dali nejvíce peněz v celé své historii. Za šedesát pět milionů korun, které oficiálně přiznává volební manažer Jaroslav Tvrdík, jsou skutečně vidět.

„Jestli se podaří získat vládu v krajích, skončí reformy i vláda Mirka Topolánka a to je pro tuto zemi nejlepší řešení,“ říká Tvrdík.

Pokračování na straně 2

Nejdražší kampaň v historii

Dokončení ze strany 1

Socialisté ale mají i další důvody, proč jsou pro ně krajské volby důležité. „ČSSD je v pozici, kdy má kvalitní politiky na centrální úrovni, ale chybí jí přípravka v regionech. Hejtmani za ODS mají tu výhodu, že mají pouze pozitivní image - a umí toho efektivně využívat. Do této pozice bychom se rádi dostali také,“ říká zdroj blízký předsedovi ČSSD Jiřímu Paroubkovi. Volební manažer ČSSD Jaroslav Tvrdík ale na druhé straně obviňuje své nejsilnější soupeře z ODS, kteří dosud ovládají dvanáct ze třinácti krajů, že jejich kampaň je ještě nákladnější. „Zkoušeli jsme počítat billboardy po zemi. Konkurence nás jasně poráží. Po Česku visí asi 4700 billboardů ODS. Lze tedy odhadovat, že občanští demokraté jen za billboardy zaplatili více než šedesát milionů korun,“ míní Tvrdík.

„Náš rozpočet se pohybuje mezi čtyřiceti a šedesáti miliony. Pokud ČSSD tvrdí, že to je víc, mohu s klidným svědomím uvést, že oni za kampaň platí 120 milionů korun,“ reagoval mluvčí ODS Milan Bouška.

Ostatní strany jsou skromnější. Komunisté za kampaň zaplatí 15 milionů, lidovci zhruba 24 a zelení 12,5 milionu korun.

„S penězi nakládáme efektivně a rozumně. Nepracujeme kampaňovitě, ale snažíme se dělat celoročně efektivní práci,“ řekla mluvčí KSČM Monika Hoření. „Trumfovat se penězi vynaloženými na kampaň nepokládáme za úplně šťastný nápad,“ soudí zase Eva Rolečková, která mluví za zelené.

„Naše kampaň je decentralizovaná. Peníze dávají rovnou kraje. Záleží na nich: kolik si samy vydělaly, tolik mohou na kampaň vynaložit. Centrálně přispíváme pouze krajům, kde nemáme zastoupení,“ podotkl volební manažer KDU-ČSL Jaroslav Poláček.

Autor: Petr Kolář
  • Vybrali jsme pro Vás