„Na letošek máme v rozpočtu 70 milionů korun,“ přibližuje Iveta Štočková ze společnosti Eurovia CS, která se bude na výstavbě komunikace podílet. Částku poskytl Státní fond dopravní infrastruktury, jde ovšem jen o zlomek předpokládané ceny. Podle předběžných odhadů by se měla dostat na necelé dvě miliardy. To znamená, že v průměru vyjde jeden kilometr zhruba na 500 milionů.
„Je to neuvěřitelné, cena by měla být o polovinu nižší,“ komentuje David Ondráčka ze společnosti Transparency International, která sleduje problematiku veřejných zakázek. Stavební firmy se brání, že kromě silnice budou stavět i jednu mimoúrovňovou křižovatku a několik dalších přidružených projektů. Nicméně třeba Poláci pustili na své dálnice konsorcium z Číny a jeden kilometr dálnice z Varšavy do Lodže by měl v průměru vyjít na 150 milionů korun.
Dálnice má víc zádrhelů Cena čtyřkilometrového úseku dálnice v západních Čechách překvapuje i proto, že projektanti mluví o stavbě jako o „zkapacitnění a úpravě stávající silnice“. Nejde tedy o novou stavbu na zelené louce. Kromě financí vzbuzuje kritiku i další nešvar typický pro české stavitelství - nekoncepčnost.
„Rychlostní komunikace R6 odvede tranzitní dopravu mimo zastavěná území obcí,“ zhodnotil šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. Jenže nejdříve se musí napojit na obchvat kolem Lubence, který ještě neexistuje.
Aktuální situace dokresluje obrázek silnice R6. Zatímco politici tlačí na její dokončení, na řadě míst komplikuje projekt zamrzlá debata mezi staviteli a vlastníky pozemků.