15. prosince 2018 17:00 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

České děti mají největší strach ze zpěvu. Matematiku by zrušil ‚jen‘ každý desátý

Vyučování ve škole (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vyučování ve škole (ilustrační foto). | foto: Lidové noviny

PRAHA Kdo se domnívá, že děti nesnáší hlavně počty, zjevně se mýlí. Kdyby se žáci základních škol mohli stát ministrem školství, každý pátý z nich by zrušil zpěv. Matematiku „jen“ každý desátý.

„Beskyde, Beskyde, kdo po tobě ide? Černooký bača ovečky zatáčá.“ Nejen první sloku této lidové písně by podle doporučeného seznamu měli umět třeťáci. Žáci druhého stupně zase musí vyjmenovat žesťové nástroje nebo jevištní hudební formy.

Ukazuje se ovšem, že to žáky moc nebaví. Zpěv potažmo hudební výchovu by zrušilo nejvíce z nich. Předmět označil za neoblíbený každý pátý ze zhruba 26 tisíc žáků v rámci projektu Minisčítání 2018 Českého statistického úřadu.

„Děti se někdy domnívají, že se v hudební výchově má jenom zpívat, tak to ale určitě není,“ říká Pravoslav Němeček, ředitel českobudějovické základní školy. Problém ale není podle něho jen na straně žáků: „Předmět hudební výchova velmi často na učitele zbyde. Neučí ho ti aprobovaní.“

Podle Miroslava Hřebeckého ze vzdělávací společnosti EDUin může být přitom mnohem těžší vyučovat právě hudební výchovu než třeba matematiku: „Kdo do dětí bude tlouct jen fakta, sympatie k předmětu asi moc nezvýší. Kdo bude nutit ostýchající se, mutující pubescenty zpívat před ostatními nahlas, vyvolá nejspíše averzi.“

Nejoblíbenější věc? Mobil

Druhý předmět, který by žáci z rozvrhu určitě odstranili, je český jazyk. Nebaví 12 procent dětí. Předmět je ostatně trápí i na středních školách – u maturitní zkoušky z češtiny rok od roku propadá více studentů.

Co zjevně mají žáci víc v oblibě, je mobilní telefon s připojením na internet. „Minisčítání ukázalo, jak důležité jsou pro dnešní děti moderní informační technologie,“ říká předseda Českého statistického úřadu Marek Rojíček.

Na otázku, kterou věc by si vybraly, pokud by mohly mít jen jednu, jich jako odpověď zvolilo téměř 43 procent mobilní telefon a 31 procent počítač s internetem. Možnost „kniha“ zvolil každý desátý žák.

Školou povinní se navíc přiznávali k tomu, kolik hodin denně tráví online. „Celkem 11 procent dětí tráví denně více než pět hodin na internetových stránkách nebo na mobilních aplikacích,“ uvádí Rojíček.

V tomto kontextu se jeví vlastně jako dobrá zpráva, že každé páté dítě internet vypíná po ani ne hodině brouzdání.

Kvůli oblibě moderních technologií ale statistici nejmladší generaci nezatracují. „Zajímavé je, že se zároveň polovina z nich považuje za manuálně zručné. Dovedou zacházet s pracovními nástroji a třeba při pobytu v přírodě zvládnou sami rozdělat oheň na tábořišti,“ sdělil také Rojíček.

Téměř dvě třetiny z dotazovaných se pochlubily, že bez pomoci myčky zvládnou umýt nádobí nebo zatlouct hřebík. Polovina si přišije knoflík. Třetina přebalí miminko.

„Nikdy jsem nebyl v lese“

V některých ohledech žáci odborníky překvapili. „Dozvěděli jsme se, že 41 procent dětí nikdy nevidělo dojení krav. Dalších šest procent prý nikdy neslyšelo kukačku a nevidělo včelí úl a dvě procenta dětí dokonce nikdy v životě nebyla v lese,“ upozorňuje Helena Koláčková z Českého statistického úřadu.

Pokud by si školáci mohli vybrat zvíře, kterým by se stali, byl by to u třetiny pes. Na druhém místě se umístil tygr.

Český statistický úřad uspořádal Minisčítání již počtvrté. Projekt se inspiroval ve Velké Británii. Žákům má ukázat, co je vlastně statistika. „Chtěli bychom, aby si uvědomili, že se s ní setkávají vlastně každý den,“ dodal Rojíček. Do projektu se zapojilo celkem 26 014 dětí z 1956 tříd z 386základních škol a víceletých gymnázií. Většina respondentů byla ve věku 10 až 15 let.

Michaela Těšínská

Autor

Michaela Těšínskámichaela.kabatova@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz