Úterý 30. listopadu 2021, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Nejlepší z malých TV je Disney

Česko

Peoplemetry v Česku poprvé podrobně změřily sledovanost tematických televizních stanic

PRAHA Z televizí, které v Česku vysílají hlavně přes kabel, je největší zájem o dětský Disney Channel.

Kanál, který tu do poloviny září vysílal pod názvem Jetix, sledovalo ve čtvrtek přes půl procenta z diváků, kteří měli zapnutý televizor.

Právě za čtvrtek 1. října jsou vůbec poprvé k dispozici bližší data o sledovanosti třinácti z tematických stanic, šířených mimo pozemní vysílače. Sledovanost tří největších televizí Novy, Primy a ČT elektronicky měří takzvané peoplemetry už od roku 1997.

Tehdy měly úžeji zaměřené stanice, vedené v kolonce „ostatní“, tržní podíl dohromady ani ne čtyři procenta. Dnes to bývá i čtyřikrát tolik, ze sledovanosti velkých ukrajují čím dál víc. A doufají, že si teď s pomocí detailních dat ukrojí i víc z investic do televizní reklamy.

Získat „férový podíl“ Reklamní čas ve vysílání všech třinácti nově měřených stanic prodává mediální zastupitelství At Media (vlastní ho mezinárodní konglomerát Liberty Global, jemuž v Česku patří i dominantní kabelový operátor UPC). Podle ředitele At Media Štěpána Woldeho jde hlavně o to, aby malé televize dosáhly stejně „férového“ podílu i na celkových reklamních příjmech.

Podíl na inzertních příjmech tu totiž neodpovídá tomu, jakou část stanice zabírají ve sledovanosti. Nejlíp je na tom lídr trhu, Nova. Tu sleduje zhruba 40 procent, z celkových reklamních příjmů si ale ukusuje zhruba dvoutřetinový podíl.

S tím, jak se trh drobí, se ale mění i prodej reklamy. Nova už necílí na masu, ale míří na cílovou skupinu diváků mezi 15 a 54 lety věku. Ta je na rozdíl od skupiny 15+ (všichni od patnácti let výš) žádána inzerenty jako lukrativnější – představuje totiž mladší, aktivnější publikum, které víc utrácí. „Nejsou to pasivní diváci, ale lidi, kteří si televize aktivně vybírají,“ přibližuje Štěpán Wolde. Třináctka stanic zastupovaná At Media má právě v mladší cílové skupině podíl 3,4 %, tedy větší než mezi staršími patnácti let (tam získala 2,6 %).

At Media přitom bude také „balíčkovat“, tedy nabízet reklamu na několika televizích najednou. „Sázka na data z peoplemetrů je spojena právě s balíčkovým prodejem,“ potvrzuje Wolde. To umožní inzerentům cílit reklamu přesněji podle sociodemografických parametrů, třeba pro muže či pro ženy. K témuž se „v horizontu několika málo let“ chystá i vůdčí hráč trhu Nova, jak v srpnu řekl její šéf Petr Dvořák.

Přesnější data o sledovanosti malých televizí ale pomohou taky těm, kdo je šíří – provozovatelům sítí. Mluvil o tom šéf české pobočky kabelového a satelitního operátora UPC Václav Bartoň minulý týden v Nymburku. Data mají operátorům pomoci porovnat atraktivitu jednotlivých stanic a stanovit pak částky, které operátor televizím platí za to, že je může vysílat.

Tyto poplatky jsou přitom pro malé televize důležitější než příjmy z reklamy. „Je to hodně individuální, záleží na typu stanice. Kdybych to měl hodně zobecnit, dvě třetiny až tři čtvrtiny příjmů tvoří právě příjmy od operátorů, zbytek je reklama,“ potvrzuje Štěpán Wolde.

Operátoři pak zase získávají peníze od svých zákazníků, kteří si kabelovou televizi předplácejí.

At Media rozšíří záběr Vedle třinácti nově měřených stanic zůstávají v kolonce „ostatní“ bez přesnějších dat televize, jež zabírají znatelných osm až devět procent trhu. Jedná se hlavně o slovenské kanály, ty jsou v Česku populární.

Dále jde zřejmě i o Eurosport či Discovery. S těmito stanicemi se přitom chce At Media taky dohodnout na zastupování. „Myslím, že Discovery budeme mít v portfoliu v příštím roce,“ říká ředitel Wolde.

S Eurosportem je to podle něj složitější, zatím totiž prodává svou reklamu jen panevropsky.

Rozdělení trhu

Program Cílová 15+ skupina (věk) 15-54

Nova 42,68 47,42

ČT 1 15,99 11,61

Prima 15,7 15,06

ČT 2 4,5 3,67

ČT 4 4,23 4,37

TV Barrandov 1,94 1,27

ČT 24 1,89 1,01

Nova Cinema 1,62 1,82

Prima Cool 0,85 1,04

Disney Channel 0,53 0,95

Hallmark 0,34 0,49

Podíl na sledovanosti v %

Program Cílová 15+ skupina (věk) 15-54

Film+ 0,3 0,44

Spektrum 0,28 0,25

Minimax 0,26 0,33

AXN 0,18 0,25

Public 0,18 0,13

CS Film 0,15 0,1

Zone Romantika 0,14 0,24

MGM 0,09 0,13

Sport1 0,09 0,07

Deko 0,03 0,03

TV Paprika 0,03 0,03

ostatní stanice 8,01 9,3

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

Vyhrajte stylový kabátek pro holčičku nebo bundu pro chlapečka
Vyhrajte stylový kabátek pro holčičku nebo bundu pro chlapečka

Udělejte doma dětem předčasného Ježíška. V naší soutěži můžete vyhrát luxusní bundičku od nové české značky NAX. Stačí pouze odpovědět na soutěžní...