Sobota 19. června 2021svátek má Leoš 32 °C skoro jasno, občasné bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Nejvíc vadily spoty fernetů

Celkem 78 stížností došlo loni Radě pro reklamu. Její arbitrážní komise označila za závadné devatenáct reklam, sedm stížností postoupila jiným orgánům. Nejvíc si lidé stěžovali na porušení spotřebitelských práv, vadila jim i klamavá a sexistická reklama.

PRAHA Sagvan Tofi si stěžuje v baru, že ho opustila holka i ta druhá, a poznamená, že potřebuje někoho, kdo ho podrží. Kámoše. Najde ho v panáku Berentzenu.

Jiný chlapík na pláži u lipenské nádrže naslouchá nespokojenému brebentění své přítelkyně, načež se rozhodne ji vyfouknout a srolovat jako nafukovací lehátko.

Tak vypadají dvě nejkritizovanější televizní reklamy loňského roku, na něž Rada pro reklamu obdržela více než desítku stížností. Shodou okolností šlo v obou případech o reklamu na fernet: První z nich propagovala značku Fernet Premium firmy Berentzen, druhá lákala k ochutnání značky Fernet Stock. K oběma řekla své slovo arbitrážní komise rady.

„Spot Berentzenu prohlásila komise za neetický. Reklama totiž podle ní navozuje dojem, že alkohol může pomáhat při řešení osobních krizí, což je v rozporu s etickým reklamním kodexem,“ uvedl pro LN ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný. V případě spotu na Fernet Stock rozhodla komise opačně. „Komise došla k závěru, že jde o zřejmou nadsázku a její míra je přijatelná,“ říká Šťastný.

Arbitrážnímu rozhodnutí v tomto případě předcházelo předběžné schválení reklamy v rámci takzvaného „copy advice“ - to je služba předběžného posouzení etičnosti reklamy, kterou rada nabízí. Agentura Young & Rubicam tuto nabídku využila a závěr komise zněl, že spot na Fernet Stock s etickým kodexem nekoliduje. Když pak na něj po nasazení do vysílání začaly chodit stížnosti, držela se komise svého předchozího verdiktu.

Chraňme spotřebitele Podle dlouhodobých statistik Rady pro reklamu si Češi každoročně nejvíc stěžují na porušení svých spotřebitelských práv (ochrany spotřebitele se týkalo 36 stížností) a na srovnávací, klamavou či zavádějící reklamu (18 stížností). „Typickým příkladem byla loni reklama značky brýlí Grand Optical, která slibovala procentuální slevu ve výši zákazníkova věku. Když pak kupující tuto slevu nárokovali, dozvěděli se, že platí teprve při nákupu brýlí od určité ceny. To však reklama neříkala. Prohlásili jsme ji za závadnou, protože neinformovala o dodatečných podmínkách veřejného příslibu,“ vysvětluje Šťastný.

Celkem devět kampaní loni čelilo stížnostem kvůli sexismu a tomu, jak zobrazují ženy. Vedle už zmíněného spotu na Fernet Stock to byl zejména případ brněnského nožířství Tupý, které použilo vizuál nahé ženy ve spojení s nabroušeným nožem. Na rozdíl od Stocku tahle reklama neprošla, komise ji označila za neetickou.

Stěžoval si i stát Zajímavostí loňského roku bylo to, že si na reklamu samoregulačnímu orgánu stěžovala i státní instituce - ministerstvo životního prostředí totiž podalo stížnost na tiskovou inzerci Mountfieldu, v níž bylo uvedeno, že v důsledku „bruselské byrokracie“ dojde k výraznému zdražení sekaček na trávu. „Reklamu jsme posoudili jako neetickou, protože vytvářela ve veřejném mínění dojem, který nemusí být pravdivý,“ říká Šťastný.

Co do četnosti stížností vedou dlouhodobě TV reklamy (loni jich bylo 41), následované s odstupem tiskovými inzeráty (loni jedenáct stížností). Počet stížností na billboardy (sedm) však už předstihly protesty proti internetové reklamě (osm). Celkem jedenačtyřicet stížností rada loni zamítla jako neopodstatněné, poslední zbývající bude arbitrážní komise řešit zítra.

***

Jaké reklamy prošly a jaké neprošly? Billboard Nožířství Tupý označila arbitrážní komise Rady pro reklamu jako jednoznačně neetický, zadavatel po řadě protestů reklamu stáhl. Inzerát brýlí Grand Optical sliboval slevu, ale neuvedl, že tato sleva platí až od určité ceny. Komise proto konstatovala, že jde o závadnou reklamu. Přestože na reklamu Fernetu Stock přišlo kolem patnácti stížností, komise ale konstatovala, že jde o zjevnou nadsázku. Spot tedy shledala nezávadným.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Vratislav Štůla po druhé světové válce nastoupil do služeb OSN. Dvacet let... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Mnohé dávné pohanské zvyklosti přežívají dodnes, byť mají spíš kouzlo zábavného... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Izraelský protiraketový systém Iron Dome ničí rakety odpálené z Gazy. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...