Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Nekvalitní benzin straší řidiče

Česko

Prodej ředěných pohonných hmot se oproti loňsku ztrojnásobil. Čerpací stanice volají po zveřejnění hříšníků

PRAHA Nebezpečí, že řidiči v Česku natankují nekvalitní benzin, se opět zvýšilo.

Pravidelé kontrolní odběry prováděné Českou obchodní inspekcí (ČOI) na domácích čerpacích stanicích odhalily ve 2. čtvrtletí prudký nárůst vzorků nekvalitního benzinu a nafty. Zatímco za celý loňský rok činil podíl nekvalitního benzinu na celkovém množství odebraných vzorků 1,8 procent, ve 2. čtvrtletí letošního roku vzrostl tento podíl na 6 procent. Alarmující je také skutečnost, že ještě v lednu a únoru nezaznamenali inspektoři ČOI ani jeden závadný vzorek z pěti set odběrů. Běhen dubna a května však už inspektoři zjistili mezi 474 odebranými vzorky 21 vadných. Informoval o tom odborný server Petrol. cz. Ten navíc upozornil, že ČOI provedla v prvním pololetí přes 1300 kontrolních odběrů, a ve druhém pololetí prý sníží počet kontrol na 500.

„Ročně máme povinnost provést 1800 kontrol. Na rozbory máme vyčleněno kolem 20 milionů korun a zkontrolujeme třetinu čerpacích stanic v zemi. Kdybychom měli kontrolovat každý výrobek s takovou četností jako pohonné hmoty, nestačil by nám ani roční rozpočet Spojených států,“ tvrdí ředitelka ČOI Jana Příhodová.

Hrozí proto, že v důsledku snižené kontroly budou růst pokusy prodávat nekvalitní, tzv. pančovaný benzin. „Ti, co mají chuť podvádět, by v případě menšího počtu kontrol mohli podlehnout pokušení prodávat závadný benzin,“ uvedl mluvčí Asociace petrolejářského průmyslu Václav Loula, který zároveň působí jako ředitel jakosti ve společnosti Benzina.

Pančovaný benzin - zisk prodejcům, hrozba řidičům

Pančování benzinu spočívá v přiměšování nezdaněných složek, jako například toluenu či technického benzinu. Prodejce tak odvede menší daň a zvyšuje si vlastní zisk. Automobily však např. přítomnost toluenu může poškodit - z výfuku létají saze a může dojít k ucpání katalyzátoru. „Benzin, který nevyhovuje všem normám, je pro motory škodlivý,“ potvrzuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Právě otázka škodlivosti nekvalitního benzinu vůči motorům vyvolává spory a je příčinou, proč ČOI nezveřejňuje jména hříšníků prodávajících nekvalitní benzin. „Zatím jsem nedodrželi žádný skutečný důkaz, že nekvalitní benzin třeba zadře motor. Sankcionované dodavatele a prodejce jmenujeme jen v případech, že výrobky mohou způsobit újmu na zdraví nebo způsobit vysoké poškození majetku,“ vysvětlila ředitelka ČOI Jana Příhodová.

Zveřejňování hříšníků prodávajících nekvalitní benzin prosazuje i Společenství čerpacích stanic ČR. „Anonymní pokuty ČOI jsou zcela nedostatečné. Prodejce nekvalitního benzinu může zaplacenou částku získat zpět do tří dnů,“ argumentuje předseda sdružení Ivan Indráček. „Navíc zprávami o nekvalitním benzinu trpí drobní provozovatelé čerpacích stanic, protože řidiči mají v takovém případě sklon jezdit k velkým prodejcům.“

Představitelé prodejců pohonných hmot zejména požadují, aby ČOI zveřejňovala prodejce, kteří poustějí na trh benzin ohrožující motory aut. „Kontrolní testy benzinu totiž sledují celkem 17 jakostních znaků. Odchylky u několika z nich jsou však pro chod motorů zcela nepodstatné,“ řekl Loula.

O budoucím zveřejňování prodejců nekvalitního benzinu má rozhodnout na podnět televize Prima správní soud. Televize žádá informace o prodejcích, kterým ČOI loni udělila pokutu.

***

Jak bezpečně tankovat

Znamená levný benzin nižší kvalitu?

Nemusí. Výrazně nižší ceny v dlouhém období ale můžou signalizovat kontroverzní prodejní praktiky. Co se do paliv přimíchává?

U benzinu je to nejčastěji toluen, který může ucpat katalyzátor, resp. technický benzin, který snižuje oktanové číslo. Do nafty se přidává těžký nebo lehký topný olej, který může poškodit motor.

Podle čeho by měl řidič vybírat čerpací stanici? Kvalitu potvrzuje tzv. „Pečeť kvality“ na čerpacích stojanech. Důležitá je i dostupnost aditivovaných pohonných hmot a prémiových paliv.

Autor: