Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Česko

‚Nelze spoléhat na lidský faktor.‘ Podle strojvůdců je zabezpečení lokálních tratí nedostatečné

U Perninku na Karlovarsku se 7. července 2020 čelně srazily dva osobní vlaky. foto: ČTK

Praha - Českým strojvůdcům vadí stávající situace v technickém zabezpečení regionálních tratí, které je podle nich nedostatečné. Odmítají, aby byl provoz závislý jen na lidském faktoru a žádají, aby byly více využívány technologie, které jsou k dispozici. Ve středu to řekl prezident Federace strojvůdců ČR Jaroslav Vondrovic. Podle Správy železnic jsou všechny celostátní i regionální tratě zabezpečené, je však nutné dodržovat předpisy.
  15:27

V Krušných horách se čelně srazily osobní vlaky, zemřeli dva lidé. Strojvůdce zadržela policie

V úterý se na trati mezi Karlovými Vary a Perninkem čelně srazily dva osobní vlaky. Podle předběžných zpráv byla příčinou nehody chyba jednoho ze strojvůdců, který měl na protější vlak počkat v Perninku. Při nehodě zemřeli dva lidé, další dvě desítky osob byly zraněny. Úsek patří mezi tratě se zjednodušeným způsobem řízení provozu. Dopravu na těchto tratích řídí dispečer, který komunikuje se strojvedoucími.

Stávající situace v zabezpečení lokálních tratí je podle federace nepřijatelná. „Nadále již v 21. století přece nelze spoléhat pouze na lidský faktor, v našem případě na strojvedoucího, na lidský činitel, u něhož jakékoliv malinké zaváhání či pochybení může přinést fatální následky,“ uvedl Vondrovic.

Odškodníme zraněné i pozůstalé, vzkázaly České dráhy aktérům nehody v Krušných horách

Stát podle něj příliš spoléhá na strategii vybudování systému ETCS, který umožňuje zastavit vlak na dálku. Jeho instalace na regionálních tratích ale bude trvat možná až 20 let. Federace proto žádá, aby se do doby plošného vybudování systému ETCS využilo stávající a schválené opatření pro regionální tratě. „Jde o využití systému Radiobloku, který je již po několik let v provozu bez jakéhokoliv problému na Volarsku v jižních Čechách,“ řekl Vondrovic. Systém ETCS je nyní instalován zejména na dálkových a vytížených tratích.

Na tratích se zjednodušeným řízením provozu se od roku 2011 staly čtyři nehody, úterní byla pátá. Ve všech případech bylo příčinou selhání člověka.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...

Mohlo by vás zajímat