Diskuse k článku

Němci se šest let dopouštěli násilí na Češích, srovnávání s odsunem je demagogií, říká archivář

Ve středu uplyne 74 let od konce druhé světové války. I přes časovou propast má její odkaz stále vliv na myšlení evropských národů, Čechy a Němce nevyjímaje. „Historie každého národa i jednotlivců je stále relevantní, ať chceme, nebo nechceme. Myslím si také, že zrovna Německo by druhým národům nemělo dávat etická ponaučení a vykládat, co je správné,“ říká v rozhovoru pro Lidovky.cz archivář Vojtěch Šustek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Panáček 8.5.2019 7:57

Tož si to jed S odmysli ogare. :-)

J. Můj 7.5.2019 19:01

pro pana Harabasku, Jonáše a další joudy...citace z knihy Evropa ve válce...Jejich trvalé vyhnání byl akt kolektivního potrestání, schválený na Postupimské konferenci Velkou trojkou, a jeho legalita je pochybná. Hlavní argument proti dnešní kampani se však odvozuje od skutečnosti, že její organizátoři berou v potaz jen německé vyhnance a ne válečné vyhnance obecně. Koneckonců bylo postupimské rozhodnutí přijato, aby pomohlo s přílivem několika milionů polských uprchlíků, kteří byli právě v té době vyhnáni z území, jež zabral Sovětský svaz.

P. Toman 7.5.2019 19:05

Dnes jste tady tvrdil, že za vyhnání může a připravil jej Stalin. Teď tady píšete citaci z knihy, že to byl akt schválený na Postupimské konferenci. A té se zúčastnili vítězné mocnosti, že? Takže jste se sám usvědčil ze lži. No, bravo!

J. Můj 7.5.2019 19:15

z téže knihy...Na postupimské konferenci společný spojenecký dekret rozhodl o vyhnání všech Němců žijících na východ od Odry v Polsku, Československu, Maďarsku a Rumunsku. Týkalo se to celkem asi 16 milionů lidí, z nichž ovšem značná část uprchla už předtím, než byl dekret proveden. Zdrojem rozhodnutí bylo naprosté odmítnutí SSSR vrátit Polákům, Čechoslovákům, Maďarům a Rumunům území zabraná v letech 1939-40. Kvůli tomuto odmítnutí musely být miliony Poláků a jiných deportovány z domova, který se nyní nacházel na území SSSR, a Němci byli deportováni, aby novým příchozím uvolnili místo....a stalin byl sssr, tedy pokud vím.

J. Můj 7.5.2019 19:18

ještě kousek...

Přijíždějící Poláci byli obmyslně nazváni „repatrianti", zatímco odjíždějící Němci dostali nálepku „vyhnanci". Obě skupiny však trpěly kvůli stejnému mezinárodnímu problému. Při rozhodnutí z roku 1945 byly nepochybně ve hře i jiné faktory, jež prosadily politiku ohledně německého území a transferu obyvatelstva. Ale v jejím jádru tkví sovětská neústupnost.

J. Panáček 7.5.2019 20:05

Mnohé z diskutujících pravda ve skutečnosti zde vůbec nezajímá, tak se namaháte asi zbytečně jako já - i když poukazovat na skutečnou pravdu by se mělo nekonečně dlouho a proto vám fandím. :-)

M. Prokop 7.5.2019 21:16

Jo, to dost sedí. jen bych nesouhlasil s tím, že vyhnání Němců z Československa bylo rozhodnutí Spojenců. Ti to jen vzali na vědomí.

J. Petarda 8.5.2019 8:34

Tak to se mýlíte, první s tím nápadem přišli Němci, a to už během 19. století, když chtěli vyčistit České země od Čechů, pak po zabrání pohraničí (kde tehdy žilo 800 až 1,2 mil Čechů a z toho asi 200 tis. bylo hned vyhnáno) a nakonec během války vyhnali obyvatele protektorátu z cca 100 vesnic (většinou od záminkou zřízení vojenského prostoru). Pak s tím přišli Britové, na základě turecko-řecké zkušenosti.

Š. Apolen 7.5.2019 23:50

Na Postupimské konferenci západní spojenci podlehli naléhání Stalina v očekávání, že jim pomůže s poražením Japonska. Tím si zadělali na pozdější potíže s SSSR v Koreji a Vietnamu. Kam jednou ruský bolševik vstoupí, těžko ho odtud dostat. Petr I Veliký také musel nejdřív vyhnat Litevce, aby mohl postavit Sant Peterburg. Potřeboval se dostat k Baltu. V Černém moři mu dělala potíže Osmanská říše.

K. Jakubec 7.5.2019 18:24

Za vše zlo 20. století můžou germáni... vždyť ani ta VŘSR by bez nich nebyla.

J. Můj 7.5.2019 18:31

kecy, jaku...jak říká pan Krajíček.

J. Krajíček 7.5.2019 21:02

A opět jsi promeškal příležitost, jak nebýt za Jakublbce... :-DDD

Š. Apolen 8.5.2019 0:20

V tom máte pravdu Jakubče. Kdyby nebylo Lenina a padesáti milionů říšských marek, nebylo by VŘSR. Zůstala by únorová revoluce v roce 1917, Prozatímní vláda směřující k demokracii s vládou sovětů. To znamená s vládou volených zástupců, jako jinde v Evropě. Sověty jsou také jednou z věcí, kterou bolševici ukradli pro sebe a patřičně si ji přizpůsobili.

J. Elias 7.5.2019 18:24

Lidi, všímáte si jak se zase přepisuje historie? Těch "Rusáků" tady za nás umřelo 150 000!!! Slovanů celkem 27 000 000!!!! Když zapnu ČT tak nevím jestli mám řvát nebo brečet!!! Nikdy jsem nevolil komunisty.

J. Můj 7.5.2019 18:33

už si konečně uvědomte, rusofilové, že je velký rozdíl mezi slovem sovětský voják a ruský voják...pak nebudete psát do příspěvků takové nesmysly

Š. Apolen 8.5.2019 0:32

Rusáci tady neumírali za nás, ale za Stalina. Sami to říkali. Vždyť také po "Osvobození" jsme se stali jeho otroky. Prostě ve všech zemích "socialistického tábora" se chovali, jako na dobytém území. V Praze nejvíc tancovali na hudbu z Kremlu. Když spletli kroky, přijel Valerián Zorin, dát jim "Valeriánské kapky" .

J. Můj 8.5.2019 10:29

russáci se zde uhnízdili 9.května a už tady zůstali, zahájili kroky k stálé okupaci, ke krádežím k převratům, k politickým procesům, k plundrování československa ve prospěch russácka a k mnoha dalším zločinům proti lidskosti...bohužel, nikdy nebyli potrestáni a nikdy nestanuli před soudem. Dnes se jim opět klaní spousta lidí s volebním právem...

T. Müller 7.5.2019 17:55

Dle mého názoru není pan Šustek objektivní a obhajuje zlociny čechů jako opodstatněné. Že se němci dopouštěli na češích násilí je fakt, ale že ze strany čechů šlo po válce pouze o "ojedinělé nasilnosti" při kterých zemřelo 25 000 lidí (Dle německých pramenů 220 000) nemůže myslet vážně. Několikrát zmiňuje v článku snahu o revizi dějin, ale vykreslování českého národa, jak píše: "čech raději položí život než aby udal za penize" mě připadá přesně tak.

J. Elias 7.5.2019 18:25

Kdo seje vítr sklízí bouři!!!

J. Panáček 7.5.2019 20:02

K násilnostem docházelo, ano, nevěřím ale ani těm 25 000. 8.5. válka sice skončila, ale naše země byla ještě dlouho plná sovětských vojáků a ti se v Sudetech s Němci ani poté moc nemazlili. Mnozí byli ožralí a než se situace uklidnila, tak zemřelo ještě spousty Němců, kteří jdou na vrub nám, Čechům, kteří jim to ale tehdy ve většině přáli. Kdo by se ale divil po těch nelidských hrůzách? K tomu ony rudé gardy složené z kriminálních živlů, které mnohdy i naši vojáci stříleli jako psy. Němci se s oblibou schovávají za "konec války" - to jako že když oni uznali porážku, tak už na ně nikdo nesměl ani sáhnout? A co začátek války v jejich režii? Co to je za demagogii, že ve válce bylo zabíjení sice špatné, ale fér, zatímco po válce už to byl zločin? Takhle může uvažovat úplný hovádo - tím nemyslím vás, ale ty zrůdy, co po zahození flinty do žita hledali právo a ochranu.

M. Bartak 7.5.2019 20:41

Plus jedna pointa je v tom, ze nam Nemci valku nevyhlasili, takze ani konec valky pro nas neni zadna hranice..

T. Müller 7.5.2019 22:15

Zabíjení civilistů není "fér" ani za války ani po ní, vždycky je to zločin. Masakrů na německých civilistech ze strany čechů na našem území je zdokumentovano dost (Lanškroun, pochod z Brna přes Pohořelice po vraždění v různých lágrech atd.). Toto nemají na svědomí sověti, ale bohužel češi.

J. Tachovsky 8.5.2019 8:41

Valka neni fer

J. Petarda 8.5.2019 8:39

Na základě údajů německého červeného kříže z té doby zemřelo v důsledku odsunu asi 19 tis. Sudeťáků, z toho 6 tis. násilnou smrtí (ostatní nemoci, sebevraždy atd.). Těch 6 tis. je méně než zabili Němci Čechů v květnu 1945 (tehdy Němci zabili asi 11 tis. Čechů, často žen a dětí).

K. Vážný 7.5.2019 17:53

Němci se skutečně u nás dopouštěli brutálního násilí. Samozřejmě je přitom většina obětí Židů, protože na ně se zaměřovali především.

Ovšem neidealizoval bych si odsun. V pohraničí, tam to bylo ještě hladké, pár dní násilí a pak vcelku nějaké ty přestřelky s lidmi, co chodili pro majetek, svůj, nebo cizí.

Ale třeba v Praze jsme obrátili židovská pravidla na Němce a německé rodiny, kde samozřejmě chyběli muži jsme internovali na Hagiboru a na Stadionu apod. Předtím byla ještě vlna vraždění od jakobybarikádníků a rychlopartyzánů. O tom vždycky vyprávěla babička, která sloužila v centru povstání. Ale pak jsme Němce uklidili do lágrů. Jenže západní spojenci zastavili příjem odsunutých a ti hromadně umírali v českých lágrech na podvýživu, na nedostatek léků, na epidemie. Především skoro všechny malé děti.

Existuje o tom očité svědectví českého pacifisty, jednoho z prvních organizátorů sociální práce s dětmi, nositele nejvyšších vyznamenání Izraele, SRN i ČR, Přemysla Pittra, který byl pověřen n

K. Vážný 7.5.2019 17:59

ČNR sociálním dozorem nad tábory. A tento muž, který za války pomáhal rodinám a dětem postižených a ihned po válce organizoval péči o židovské, české a následně i německé sirotky byl natolik zhrozen, že jako křesťanský socialista věc kritizoval, za což byl vyhozen a dále jednal se svými přáteli a poslanci britské labour party o odblokování odsunu, čímž si vydělal udání a vyšetřování SNB ještě před rokem 1948. A tím nám SNB jeho slova zdokumentovala ;).

Jsou německé zločiny a jsou donebevolající.

Ale jsou i naše a to se nedá pokrátit. Vymazat zločin zločinem. Je třeba si i toto připomínar, že jsme nebyli jen slavní hrdinové (ač někteří ano), ale často taky obyčejní hajzlíci poplatní režimu.

T. Müller 7.5.2019 22:31

Plně s vámi souhlasím.

D. Stirský 7.5.2019 17:28

Člověk s nicky Jebal a Hajzl - pamatuji se na naši francouzštinářku a ruštinářku, ta by to komentovala slovy : "Víte, Hajzle, je takový ústav s mnoha pavilony na Praze 8..."

M. Bilkova 7.5.2019 16:57

Pan archivář říká úplně něcojiného než jsem slyšela doma!Nežila jsem v té době,ale rodiče a prarodiče ano.Dědeček byl rok v koncenrtáku,ale archivář má poněkud zkreslené informace. V té době také nežil.

S. Vor 7.5.2019 17:24

je nutné brát v úvahu fakt,že i historikové,archiváři musejí brát v úvahu,že hlavně čerpají postupně z uvolnovaných archivů ze zahraničí.Do dneška není zdaleka umožněn přístup ke všem archivům tohoto období v Rusku,hlavně v USA,něco málo leží ve Francii,Německu a Británii.Na přísně tajných archivech asi na sto let stále visí sedm zámků a pečetí.:-)


Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Václav Klaus starší | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Psychoterapeut Jan Vojtko | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...