PRAHA Včerejší prolog festivalu v Divadle na Vinohradech patřil domácí inscenaci Büchnerova Vojcka v režii Dana Špinara. Mladý režisér si odnesl tradiční cenu festivalu za nejlepší zpracování německojazyčného textu na českých jevištích. Původní cena Max se letos přejmenovala na Cenu Josefa Balvína po dlouholetém dramaturgovi festivalu, který zemřel letos v srpnu.
Čtrnáctý ročník přehlídky se uskuteční v pražských divadlech do 8. listopadu a letos se kromě hlavního programu podařilo zajistit nejenom off program, ale i doprovodné akce. Hlavními lákadly programu je již zmíněný Proces (na snímku), dále nový projekt Rimini Protokoll s názvem Vung bien gioi, který se věnuje problematice vietnamské komunity v Německu i Česku, zvlášť v Drážďanech a v Praze.
V obou městech totiž tvoří Vietnamci nejpočetnější skupinu cizinců usazených již v několika generacích. Projekt v českém překladu znamená Místo na hranici, a jak je u Rimini Protokoll zvykem, přivádí na jeviště osoby s reálnými osudy, tzv. „experty“. Premiéra se odehrála v Drážďanech 9. 11., v Praze bude poprvé uvedena na festivalu 2. a 3. 11. v Laterně magice. Dalším očekávaným hostováním je inscenace Sbor se šeredně plete z berlínské Volksbühne. Nastudoval ji dramatik a režisér René Pollesch, který se věnuje hlavně současným politické a společenské tematice.
Doprovodné akce zahrnou například diskusi „umělců“ a „expertů“ z projektu Rimini Protokoll s publikem či diskusi s Reném Polleschem, dramaturgem festivalu Petrem Štědroněm a režisérem Dušanem Pařízkem.
***
Diskuse
Rimini Protokoll - Vung bien gioi Laterna magika, 3. 11. 21 h Ewald Palmetshofer Rakouské kult. fórum, 6. 11. 11 h S tvůrci inscenace Třetí generace Divadlo Archa 7. 11. 21 h René Pollesch - Sbor se šeredně plete Stavovské d. 8. 11. 17:30 h