Německé dráhy: další stávka na obzoru

BERLÍN Ve sporu o zvýšení tarifních mezd německým strojvůdcům se zatím nerýsuje dohoda, a německé železnici proto tento týden hrozí pokračování stávek. Strojvůdcovské odbory GDL si stanovily ultimátum na dnešní odpoledne, dokdy mají německé dráhy předložit novou nabídku. Deutsche Bahn (DB) však zatím nehodlají hovořit o vyšším než desetiprocentním zvýšení mezd za dvě hodiny práce týdně navíc, zatímco GDL oficiálně trvají na požadavku zvýšení tarifních platů strojvůdců až o 31 procent.

Šéf DB Hartmut Mehdorn v diskusním pořadu televize ARD uvedl, že ve sporu o tarify dráhy nehodlají odborům dále ustupovat. „Prostě si to nemůžeme dovolit,“ řekl. Poznamenal, že požadavky strojvůdců se vymykají normálnosti a poukázal na tarifní smlouvy, které DB už uzavřela s ostatními drážními odborovými svazy. S těmi se dohodla na zvýšení mezd o 4,5 procenta. Už to byl podle Mehdorna nejvýraznější růst, jaký se letos podařilo v Německu nějaké zaměstnanecké skupině vyjednat.

„Žádná nová nabídka nebude,“ zdůraznila v magazínu německé televize ZDF šéfka personálního oddělení DB Margret Suckaleová. O deset procent víc peněz je podle ní dobrá nabídka. Podle odborářů však nová nabídka znamená jen více práce za stejné peníze.

Suckaleová naznačila, že strojvůdcům ve skutečnosti nejde o vyjednání smluv, ale o úpravu pracovní doby tak, aby více vyhovovala jejich rodinám. Kdyby přitom společnost Deutsche Bahn na požadavky přistoupila, stálo by to dráhy ročně 250 milionů eur.

***

Vláda nechce do jednání zasahovat

Německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee, který je pro částečnou privatizaci drah, upozorňuje na to, že vyjednávání o tarifech je v Německu tradičně záležitostí mezi zaměstnavateli a odbory.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.