Tak Česká správa sociálního zabezpečení zdůvodňuje zpožďování výplat nemocenské, na které si lidé stěžují již od počátku letošního roku. Tehdy se totiž zásadně změnil dosavadní systém vyplácení. Podle mluvčího správy Kamila Vařeky však již jde pouze o ojedinělé případy.
„Nemůžeme vyloučit, že by se mohla vyskytnout individuální zpoždění mající svůj počátek v první polovině roku. Tyto politováníhodné případy nyní řešíme s klienty individuálně,“ uvedl Vařeka. „Většina dávek je vyřízena do deseti dnů od obdržení kompletních podkladů pro vyplacení dávky,“ konstatoval.
Měsíčně se vyplácí 250 tisíc dávek nemocenského pojištění, přičemž drtivá většina z nich je podle mluvčího vyplacena před uplynutím zákonné lhůty.
Výplaty nemocenské se podle Vařekových slov zpožďují zejména z toho důvodu, že k jejich výpočtu jsou nutné informace od zaměstnavatelů, lékařů i pojištěnců.
„Na začátku letošního roku bylo až 60 procent podkladů k vyplacení nemocenských dávek, které příslušné okresní správy sociálního zabezpečení dostávaly, neúplných,“ podotkl. Nyní už podle mluvčího všechny potřebné údaje neobsahují pouhá dvě procenta žádostí.
Podle ČSSZ se výplaty nemocenské v uplynulých měsících nejvíce zpožďovaly v Praze 8, protože tam chyběli pracovníci.
Vláda však v červnu rozhodla, že počet zaměstnanců správ sociálního zabezpečení zvýší o 448; nyní je podle Vařeky na pobočkách pracovníků dost. Zatímco jednotlivé okresní správy sociálního zabezpečení posílili v průměru dva noví zaměstnanci, v Praze jich bylo 70.
Lidé by se měli přesvědčit, že doklady vyplnili správně. „Stejně tak by měli požadovat po zaměstnavateli, aby předával žádosti s přílohami na příslušnou okresní správu sociálního zabezpečení neprodleně, a ne až po ukončení účetní uzávěrky kalendářního měsíce,“ doporučil Vařeka.
Lidé, kterým nemocenské a mateřská přicházely pozdě, si často stěžovali i na to, že s nimi správy sociálního zabezpečení nekomunikují. Telefonní čísla, na nichž jim ČSSZ slibuje potřebné informace, byla prý téměř neustále obsazena nebo telefon naopak nikdo nebral ani po dlouhém vyzvánění.
Česká správa sociálního zabezpečení podle Vařeky vyjde tazatelům vstříc a zhruba za dva týdny zprovozní nové telefonní linky.
„Lidé tak budou moci zjistit aktuální informace k výplatě svých nemocenských dávek,“ dodal mluvčí.
***
„Většina dávek je vyřízena do deseti dnů od obdržení kompletních podkladů pro vyplacení dávky,“ tvrdí mluvčí správy sociálního zabezpečení. Nejvíce se platby zpožďovaly v Praze 8, chyběli tam pracovníci.