Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Cyklisté versus chodci. Komu patří zóna na náplavce?

Česko

  13:00aktualizováno  4. dubna 12:57
PRAHA - K pražské náplavce na pravém břehu Vltavy neodmyslitelně patří davy lidí, pobíhající děti, psi a odpočinek. Stejně tak ale i lidé na kolech. A právě hrozící nebezpečí srážky mezi chodci a rychle jedoucími cyklisty je jedinou vadou náplavky coby příjemného odpočinkového místa. Server Lidovky.cz oslovil odborníky a dlouholeté cyklisty s dotazem, jak udělat z náplavky bezpečnější místo.

Pražská náplavka foto: Ondřej NěmecLidové noviny

Podle Pavla Poláka, specialisty na rozvoj cyklistické dopravy, který v minulosti působil na pražském magistrátu, nelze situaci na břehu Vltavy řešit jinak než ohleduplnou jízdou cyklistů. "Je to o vzájemném soužití chodců a cyklistů, musí se naučit tam společně nějak fungovat," řekl serveru Lidovky.cz Polák. Vést cyklostezku po chodníku nad náplavkou podle něj nepřipadá v úvahu. Podobně možnost, že by se cesta z obou stran uzavřela cyklistům, podle něj není možná.

ČTĚTE TAKÉ:

"V pražských ulicích většinou není dostatek prostoru pro cyklopruhy a stezky, které by byly vyhrazeny pouze cyklistům, ohleduplné sdílení veřejného prostoru je opravdu jedinou možností, zcela souhlasím s panem Pavlem Polákem," napsala Monika Krobová Hášová, předsedkyně komise pro cyklistickou dopravu pražského magistrátu. 

"Je skvělé, že cyklodoprava v Praze velmi progresivně roste, vedení města reaguje přípravou projektu bike sharingu pro ty zájemce o cyklodopravu, kteří nemají vlastní kola. Informační kampaň se pokusí chování uživatelů ovlivnit, ale vždy musí začít každý sám od sebe" dodává.

Omezená rychlost

Ne všichni mají řešení za tak jednoduché. "Myslím, že řešení by mělo spočívat ve zlepšování podmínek nahoře (na Rašínově nábřeží - pozn. red.). A to tak, aby ti, co spěchají, tamtudy mohli v klidu projet. Byly by tam ale žádoucí nějaké stavební úpravy. Trvat to bude dlouho - to je věc, která nelze udělat za rok, může to trvat třeba i deset let, ale je potřeba si říct, že při rekonstrukci křižovatek se udělá i tato změna. Vyžaduje to změnu přístupu města k řešením provozu," dodává Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.

Náplavka v období od března do dubna žije naplno, především v pozdních odpoledních a večerních hodinách je plně zaplněna lidmi. Konají se zde nejrůznější koncerty, trhy a výstavy. Kromě toho na náplavce sídlí také několik restauračních zařízení nebo také opravna a půjčovna kol Bajkazyl. Ten funguje i jako hospoda.

"Tato vize ale není rozpracovaná a za stávajícího stavu podpory nelze předpokládat, že by změna nastala třeba do pěti let," dodal.  Krátkodobě by se podle Fillera dala nepřehledná situace řešit ukazateli s výzvou, aby lidé na kolech jezdili pomalu či kola vedli.

I on ale souhlasí s tím, že by cyklisté měli jezdit opatrněji a s větším ohledem na chodce, zejména pak na maminky s kočárky. "Jsou tam informační tabule s výzvou k ohleduplnosti. Ty se tam umístily loni, protože všichni, kdo se tam častěji pohybují, ví, že to tam večer nefunguje dobře," řekl Filler, který se mimo jiné podílí na tvorbě webu Prahou na kole.

Právě kvůli přeměně náplavky v odpočinkové místo s velkou návštěvností se rychlost v cyklopruhu omezila maximálně na dvacet kilometrů za hodinu. "Ne všichni cyklisté ale o tom mají potuchy a dodržují to. Člověk na kole by se měl chodcům přizpůsobit," poukazuje Filler na problém. 

Cyklostezka na Rašinově nábřeží?

Pro cyklostezku vedenou přes Rašínovo nábřeží je také mechanik z Bajkazylu, opravny a půjčovny kol sídlící na náplavce. A to i přesto, že se podle něj situace stále zlepšuje. "Přijde mi, že jsou k sobě chodci a cyklisté ohleduplnější. My se cyklistům snažíme vysvětlovat, aby jezdili pomalu vzhledem k tomu, že tam jsou maminky s kočárky a psy," popisuje situaci zaměstnanec Bajkazylu, který si nepřál uveřejňovat jméno. "Bylo by příjemnější, kdyby tam těch rovných ploch bylo víc, nejen ta jedna pro kola, na kočičích hlavách se nikomu nechodí dobře," vysvětluje mechanik.

Vášnivý cyklista a majitel Bajkazylu Martin Kontra míní, že "těch pár stovek metrů mezi Mánesem a Železničním mostem je potřeba vnímat jako rezidenční místo a chovat se v něm jako v rezidenčním místě." Problém je podle nej však v tom, že mnozí cyklisté si neuvědomují, že se pohybují v pěší zóně a "chovají se jako řidiči na dálnici".

Domluva jako elegantní řešení

"My se snažíme s Prahou domluvit na tom, že bychom tam umístili nějakou neoficiální značku s upozorněním, aby si cyklisté uvědomili, že musí zpomalit, být opatrní a používat zdravý selský rozum," popisuje plán Bajkazylu jeho majitel.

Veškerá řešení, která počítají s přemístěním kol na chodník na nábřeží, jsou podle pražského cyklisty sporná. "Já myslím, že jednoduché řešení je daleko elegantnější než někam rvát miliony. Věřím na to, že lidi mají žít ve městě vedle sebe a že když je násilně oddělíte, městské kultuře to neprospěje," dodává na závěr.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!