Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Neškodíme zdraví, dušuje se Coca-Cola

Česko

Obezita a kokakola. Časté spojení, proti kterému chce nyní americký nápojový gigant bojovat.

NEW YORK / PRAHA Společnost Coca-Cola, největší výrobce nápojů na světě, vykročila proti spojování svého svého jména s nezdravým životním stylem.

Ve Spojených státech totiž stále sílí hlasy, podle kterých je nutné zavést speciální daň na slazené nápoje. Daň by měla snížit problémy spojené s tím, že přibývá obézních lidí.

Hlavními terči kritiky a případné daně jsou největší producenti slazených nápojů na světě, čili američtí soupeři Coca-Cola a PepsiCo.

A právě společnost Coca-Cola se nyní rozhodla pro protiútok a spojila se s Americkou asociací rodinných lékařů. Spolu s ní chce podporovat zdravější stravování. Informuje o tom list Financial Times (FT).

Podle vyjádření lékařské asociace je Coca-Cola prvním společníkem v alianci, která si klade za cíl vzdělávat spotřebitele a poskytovat jim informace o tom, jakou roli mohou jejich výrobky hrát ve zdravém a aktivním životním stylu.

Partnerství zatím spočívá ve finanční podpoře, kterou nápojový gigant asociaci poskytl. Její výši ovšem asociace nezveřejnila. Za peníze se má rozvinout vzdělávací obsah o nealkoholických nápojích. Tyto informace mají být následně zveřejňovány na oblíbených webových stránkách asociace.

Jenže už dříve američtí zdravotníci varovali, že pouhé vzdělávání nestačí. „Je těžké si představit, že by se podařilo docílit změny chování lidí jen vzděláváním, i kdyby na to vláda vynaložila obrovské prostředky,“ uvedli zdravotníci ve svém prohlášení, kde prosazují daň na nákup slazených nápojů.

Michael Jacobsen, ředitel Centra pro vědu ve veřejném zájmu, které silně podporuje návrh daně ze slazených nápojů, navíc kritizuje alianci rodinných lékařů s nápojovou firmou. „Coca-Cola se bude moci vychloubat, že je zapojena do zdravotní výchovy s jednou z nejrespektovanějších amerických asociací lékařů,“ cituje Jacobsena FT.

Otázka zavedení speciální daně, kterou by spotřebitelé platili při nákupu slazených nápojů, podobně jako u cigaret, v poslední době získává v USA na důležitosti.

K návrhu se už vyslovil i americký prezident Barack Obama. Sám speciální daň proti obezitě neodmítá. „Myslím si, že je to nápad, který by se měl prozkoumat. Není pochyb, že naše děti pijí příliš mnoho limonád,“ řekl Obama minulý měsíc pro magazín Men’s Health.

Američtí zdravotníci navrhují daň ve výši jednoho centu na třicet mililitrů limonády, nápojů pro sportovce, slazených ovocných džusů a ledového čaje. Příjmy z této daně by pak měly být využity hlavně na zdravotní výdaje při boji s obezitou, která trápí stále více Američanů. V boji proti případné dani se nyní v lobbistických skupinách spojují i největší konkurenti. Tradiční soupeři PepsiCo a Coca-Cola vstoupili do Americké asociace nápojů, která v USA vede silnou kampaň proti snahám o zavedení daně ze slazených nápojů.

Coca-Cola, které v poslední době klesají prodeje v USA, se přitom snaží zlepšit pověst svých výrobků i přímo před očima spotřebitelů. Minulý týden společnost oznámila, že umístí informace o obsahu kalorií na přední stranu etiket slazených nápojů. Spotřebitelé tak mají mít okamžitě přehled, jakou energii získají. Nejprve se změna objeví na lahvích v USA, ale brzy by měl nový vzhled etiket přijít i do Evropy a Austrálie.

***

Coca vs Pepsi

Zisk za 2. čtvrtletí 2009

Coca-cola 2 mld USD (37 miliard korun) meziročně +43 %

PepsiCo 1,7 mld USD (30 miliard korun) meziročně -2,3 %

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.