Sobota 4. prosince 2021, svátek má Barbora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Neusněte za jízdy, dejte si pauzu

Česko

Únava a nepozornost za volantem způsobí až polovinu všech dopravních nehod. Před usnutím při jízdě nás ale dokážou částečně ochránit i samotné automobily.

Asi se vám to už také stalo. Jedete po celodenní práci ze služební cesty domů. Máte za sebou několik stovek kilometrů, je tma, dálnice se mění v monotónní šmouhu, hudba v rádiu postupně splývá do jednolitého zvuku. A v tom to přijde. Najednou cítíte, že začínáte pomaleji reagovat, jízdní pruh se zdá užší než dřív a kamion, který předjíždíte, je rozmazaný. Snažíte se ale za každou cenu dojet, vždyť už je to jen třicet kilometrů...

To je okamžik, kdy se o vaši mysl pokouší mikrospánek. Trvá sice jen tři až 15 sekund, ale i ta nejkratší ztráta pozornosti může mít fatální následky. Vždyť během tří sekund auto rychlostí 130 km/h ujede dráhu delší než sto metrů. Během nich se automobil řítí zcela bez kontroly. Teď si k tomu připočtěte ještě prodlouženou reakční dobu, která se ze standardní sekundy může zvětšit i na dvoj- nebo trojnásobek, a dostanete vzdálenost alarmujících více než 200 metrů.

Odhaduje se, že nadměrná únava řidiče způsobí na území Evropy 24 až 33 procent všech nehod se smrtelnými následky. Celé dvě třetiny nehod zapříčiněných únavou nebo mikrospánkem se stanou za tmy.

Každý má svůj recept Proti mikrospánku a únavě lze velmi těžko bojovat. Různé výzkumy ukazují, že vůlí je možné jej alespoň částečně potlačit. Každý má v tomto směru jiné metody. Někdo si pustí mluvené slovo, jiný zpívá texty známých písní. Další si vezme žvýkačku, která zapojí svaly. Na někoho údajně funguje snížení teploty klimatizace nebo ve vyšších rychlostech poněkud drastické otevření okénka.

Mnoho lidí v tomto případě sáhne po energetickém nápoji nebo kávě, avšak tyto přípravky působí pouze krátkodobě a navíc způsobují dehydrataci organismu. Nicméně jako psychologická vzpruha mohou být účinné.

Ať máte svůj, jistě zaručený, recept na únavu za volantem jakýkoliv, při jejích prvních náznacích je nejlepší věcí, kterou můžete udělat, okamžité zastavení. Mnohdy se totiž stačí trochu projít, nadýchat čerstvého vzduchu a na deset minut si orazit.

Obecně se doporučuje dělat zastávky při řízení každé dvě hodiny. Profesionální řidiči mohou jet na jeden zátah 4,5 hodiny, ale pro tyto zkušenější řidiče se jako rozumnější jeví rozdělení jízd na přibližně tříhodinové úseky.

Na únavu má vliv mnoho faktorů Je obecně známé, že k mikrospánku a únavě jsou nejnáchylnější muži ve středním až pokročilém věku. Unavenější jsou také lidé s nadváhou nebo obezitou. Dlouhé cesty je přitom dobré plánovat s předstihem a vyčlenit si v nich čas na odpočinek.

Ne zcela ideální je také před nebo během cesty si naplnit žaludek těžkým jídlem, které na strávení spotřebuje mnoho energie, jež následně může chybět pro řízení.

Faktorů, které mají na únavu vliv, je celá řada a jedná se také o samotné automobily. Je to jejich hlučnost, vibrace, které na posádku přenášejí, kvalita ventilace, ale také všech ovládacích prvků. Jízda na dovolenou vzdálenou tisíc kilometrů v malém a slabém autě bez klimatizace je nesmírně vyčerpávající. Když ale stejnou trasu člověk absolvuje řekněme v mercedesu, vystoupí svěží a fit.

Nedovolí vám usnout Systémy varující řidiče před únavou či mikrospánkem jsou ve vývoji již velmi dlouho. Nejjednodušší je prostý časovač, který po dvou hodinách bez vypnutí motoru řidiči zobrazí zprávu, že je čas na odpočinek. Na trhu jsou ale dva mnohem vyspělejší systémy.

Jeden je už více než rok k dispozici v luxusním Lexusu LS. Jedná se o infračervenou kameru umístěnou na horní části sloupku volantu, která snímá obličej řidiče. Systém rozpozná oči, nos a ústa a monitoruje jejich pohyby. Jakmile systém například rozpozná, že se řidič dívá delší čas jinam, než by měl, tak jej na tuto skutečnost upozorní výstražným zvukem.

Když se navíc před vozem objeví překážka, je zařízení schopné kromě zvukového upozornění aktivovat brzdy a automobil zpomalit. Podle situace dojde k podstatnému snížení rychlosti nárazu - a tím i rizika zranění posádky. Systém je schopen rozpoznat i situaci, kdy řidič usne, a to i v případě, že má nasazené brýle.

Mercedes si vás „přečte“ Německý Mercedes se v tomto případě vydal jinou cestou. Nejnovější generace třídy E, která se právě dostává na český trh, je standardně vybavena komplexním systémem nazvaným Attention Assist, který využívá skutečnosti, že moderní automobily jsou jediným propojeným systémem.

Ke své činnosti využívá data ne méně než 70 různých parametrů. Systém si řidiče v úvodních fázích jízdy „přečte“ a zapamatuje si jeho typické chování, které považuje za projev bez známek únavy. Jedná se například o obvyklé pohyby volantu, rychlost přešlapávání mezi pedály, ale také práci s páčkami blikačů a mnoho dalších rozmanitých informací. Jakmile dojde během jízdy k jejich změně - například řidič omezí svoji práci s volantem a dochází k náhlým škubavým pohybům a jejich následné nápravě nebo se pomaleji přechází z plynu na brzdu -systém řidiči doporučí přestávku. Jakmile zařízení rozpozná nulové reakce řidiče, které jsou typické například při mikrospánku, okamžitě zazní zvukové výstražné zařízení a doporučení k zastavení. Současně s tím dojde k přípravě dalších bezpečnostních prvků vozu.

Systém, který byl vyvinut na základě informací od 670 řidičů, kteří s automobily ujeli více než půl milionu kilometrů, je aktivní v rychlostech mezi 80 a 180 km/h.

Nepřeceňovat schopnosti Ani na sebedokonalejší systém hlídající vaši bdělost za volantem se nedá při dálkových jízdách zcela spolehnout. Důležité je naučit se únavu rozpoznávat a například jí také předcházet mírnými změnami v poloze za volantem, střídáním hudebních žánrů či konverzací se spolujezdci. Jakmile však ucítíte první náznaky únavy, neotáleje, zastavte a po deseti minutách regenerace pokračujte dál v cestě. Překonávat únavu nebo bojovat s mikrospánkem se nemusí vyplatit. Jistě není bez zajímavosti, že různé výzkumy z celého světa ukazují, že nehody z únavy se často stanou ve vzdálenosti kolem třiceti kilometrů od cíle cesty. V ten okamžik si totiž řidič řekne, že už to nějak dojede...

***

Poznáte přicházející mikrospánek? U každého se projevuje různým způsobem. Nejčastěji se prozradí neostrými konturami objektů a nejasným viděním, zpožděnými reakcemi na protijedoucí automobily, leknutím se při vjezdu ze tmy do osvětleného tunelu, obtížnějším udržením se v jízdním pruhu, ale také třeba pocitem úzkosti. Během mikrospánku se oči sice dívají před sebe, ale mozek údaje nezpracovává. Jakmile na sobě první příznaky pocítíte, nelze doporučit nic jiného než při první příležitosti zastavit. Mikrospánek takřka nelze oddálit.

Autor:

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

SOUTĚŽ: Vyhrajte rodinné vstupné do zábavního parku BRuNO family park
SOUTĚŽ: Vyhrajte rodinné vstupné do zábavního parku BRuNO family park

Za sychravého počasí se toho s dětmi dá dělat stále méně a méně… Co takhle vyrazit do Brna do BRuNA? Vyhrajte s námi rodinné vstupné a užijte si...