Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Nevšední, ale funkční kombinace

Česko

Ačkoliv se to nezdá, najít na trhu sedan střední třídy se vznětovým motorem a pohonem všech kol není zrovna snadné. Jedním z nich je Subaru Legacy 2,0D, které jsme v redakci testovali.

Evropský hlad po vznětových motorech je dán historicky a značka Subaru jej dlouhou dobu přehlížela. Neustále stoupající podíl vznětových motorů, který byl jistě z části spíše než ekonomickým hlediskem uživatelů způsoben masivními marketingovými kampaněmi, si však vynutil, že i tento japonský specialista na auta s pohonem všech kol se rozhodl spustit vývoj zcela nového turbodieselu.

Dvoulitrový vznětový čtyřválec se představil v letošním roce a Subaru jej montuje do modelů Legacy a Outback. Pro SUV Forester, resp. menší imprezu bude k dispozici na konci letošního, resp. začátkem příštího roku. Vozy Subaru se vyznačují velmi dobrými jízdními vlastnostmi, které se opírají o jejich celkovou koncepci s nízkým těžištěm (proto ploché motory typu boxer) a mechanickým stálým pohonem všech kol. Díky tomu musel mít také nový turbodiesel uspořádání boxer s protiběžnými písty.

Kultivovaný a úsporný provoz Nový motor používá vcelku konvenční techniku s přímým vstřikováním common rail a variabilním turbodmychadlem. Jakmile jej ale nastartujete a necháte zahřát, zjistíte, že se chová jako žádný jiný turbodiesel. Plochý čtyřválec totiž vyniká značnou kulturou chodu a nízkou hlučností. Také jeho reakce na povely plynového pedálu jsou pro vznětové jednotky briskní.

Motor má velmi příjemný průběh točivého momentu. Bez protestů spolupracuje již pod hranicí 1500 otáček a nejlépe se cítí do jejich více než dvojnásobného množství. Zátah v tomto rozmezí je překvapivě mohutný, ale přesto velmi plynulý. Možná že právě proto se zdá, že tento motor je v oblasti před čtyřmi tisíci o něco méně dravý než nejvýkonnější jednotky dané třídy.

Vznětový motor pod kapotou modelu Legacy je navržen pro pohodové ježdění. Díky nadstandardní pružnosti nevyžaduje příliš časté řazení. Nicméně právě v převodovce spočívá nejslabší stránka tohoto ústrojí pohonu. Skříň má totiž pouze pět rychlostních stupňů a nutno říci, že hlavně při jízdě po městě by se šest rychlostí s těsnějším odstupňováním opravdu hodilo.

Vznětové motory jsou oblíbené hlavně kvůli spotřebě paliva. Se Subaru Legacy 2,0D jsme jezdili v průměru za 6,8 l/100, což se vzhledem k častému provozu po městě a stálému pohonu všech kol jeví jako příznivá hodnota.

Jízdní vlastnosti stojí za vyzkoušení Svezení s naftovým legacy bylo příjemné i díky vynikajícímu podvozku s velmi citlivě naladěným odpružením a tlumením. Automobil mohou mírně vyvést z míry pouze pozvolné vlny na vozovce, které dokážou karoserii s relativně krátkým rozvozem podélně rozkývat - situace není příliš příjemná, ale o jakékoliv nebezpečnosti nemůže být ani řeč. Naftová verze tohoto vozu dokázala v otázce jízdních vlastností nabídnout stejnou podmanivost, jako její zážehové sestry. Automobil se vyznačoval značnou jistotou za každých okolností. Automobil dokáže velmi účinně maskovat skutečnou rychlost jízdy. Vynikající je také odizolování podvozku, které způsobuje, že se do volantu nepřenášejí takřka žádné vibrace.

Pohon všech kol se obvykle projevuje určitou toporností a těžkopádností celého automobilu, pro které se často používají spojení bezpečné - nebo velmi stabilní jízdní vlastnosti. Legacy se stálým pohonem 4x4 je ale jiné a náhon na všechna kola se projevuje veskrze pozitivně. Ve výjezdech z ostřejších zatáček pod plynem je díky značnému točivému momentu znát sklon k mírné nedotáčivosti, nicméně ve většině ostatních jízdních režimů se automobil chová neutrálně a vyznačuje se značnou trakcí.

Vzdušný interiér Legacy má poměrně nízko posazená sedadla a za volantem si okamžitě všimnete značné vzdušnosti vnitřního prostoru. Současně je ale ihned jasné, že v otázkách vnitřního prostoru se nijak nehýří, ale současně ani nestrádá. Snad jen v přímém porovnání s nejnovější konkurencí v daném segmentu, která mnohdy až nesmyslně vyrostla, je interiér co do velikosti průměrný. Zavazadlový prostor je spíše menší, tuto nectnost ale vynahrazuje alespoň poměrně dobrým přístupem zajištěným dlouhým zadním víkem.

Naftový motor v Subaru Legacy dodal této modelové řadě, která se představila v roce 2003, další důvody ke koupi. Předností turbodieselu ve srovnání se zážehovými jednotkami nemusí být pouze spotřeba paliva, ale pro někoho může být příjemný také větší točivý moment, který se osvědčí především ve spojení s vynikajícím pohonem všech kol.

***

Subaru Legacy 2,0D

Koncepce: čtyřdveřový pětimístný

sedan s motorem vpředu

a pohonem všech kol, rozměry

4665x1730x1435 mm, rozvor

2670 mm, provozní hmotnost

1460 kg, zav. prostor 433 l

Motor čtyřválcový turbodiesel

boxer, 1998 cm3

Výkon 110 kW (150 k)/3600 min-1

Toč. moment 350 N.m/1800 min-1

Převodovka 5M

Zrychlení 0-100 km/h 8,7 s

Nejvyšší rychlost 208 km/h

Komb. spotřeba 5,6 l/100 km

Cena 768 800 Kč

Klady: vynikající jízdní vlastnosti,

tichý, kultivovaný a úsporný

motor, pocit bytelnosti, cena

Zápory: jen 5stupňová převodovka,

propracovanost interiéru,

menší prostor pro zavazadla

KONKURENCE

Alfa 159 2,4 JTD Q4 je výkonnější a výrazně dražší. Alfa je laděná sportovněji a sází především na design spojený s emocemi. Její stálý pohon všech kol se samosvorným diferenciálem nabízí hlavně značnou trakci.

BMW 320xd je novinkou v nabídce a jeho specialitou je elektronicky řízený pohon všech kol. BMW má sportovnější a dynamičtější jízdní projev, současně nižší spotřebu a samozřejmě také o něco vyšší cenu.

Volkswagen Passat 2,0 TDI 4Motion má připojitelné 4x4, které je zaměřené především pro zvýšení trakce na problematických površích. Základní cena je srovnatelná s Legacy, Passat ovšem má o dost chudší výbavu.

Autor:

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...