D’Albertova opera na libreto podle hry Terrra baixa Angela Guimery vzniklo na počátku 20. století, kdy houstl stylový střet pozdního romantismu s impresionismem a expresionismem, Světoběžník a klavírní virtuos d’Albert nebyl stylotvorným průkopníkem, ale ve svých operách propojil již osvědčené operní postupy – wagnerovské drama s příznačnými motivy, veristická témata a vypjatou italskou melodiku i francouzský smysl pro zvukové barvy. Realisticky pojaté sociální drama z Pyrenejí počátku 20. století se soustřeďuje na trojúhelník vztahů mezi statkářem Sebastianem, děvečkou Martou, jeho milenkou, které přikáže oženit se s pastýřem Pedrem, aby si mohl vzít bohatou nevěstu a ji přitom neztratil. Nížina i dnes patří k operám, které se vyplatí občas připomenout – tentokrát má hlavní zásluhu na solidním výsledku dirigent Jan Zbavitel, který jako by se nově nadechl a zúročil své letité zkušenosti. V Brně také mají pro exponované role vynikající sólisty – Steffen Schantz pohotově zaskočil za onemocnělého Ivana Choupenitche a rozezpíval svůj pevný tenor v postavě idealizovaného pastýře Pedra. Susanne Schimmacková postihla rozpolcenost Marty, rozhodující se mezi poníženou závislostí a nejistotou svobody. A především uspěl Richard Haan, který vytvořil Sebastiana už před sedmi lety ve Státní opeře v Praze; i v Brně dodal svým temným barytonem postavě pyšně arogantního muže opět až ďábelskou úkladnost. Také tandem režiséra Heinze Lukase-Kindermanna a výtvarníka Daniela Dvořáka má s Nížinou zkušenost ze Státní opery. I v Brně se jim podařilo vyhmátnout drsnější veristickou linii dramatu oproti motivům ať již v hudbě nebo v libretu, které dnes víc připomínají atmosféru rakouských televizních seriálů než příběh přírodního muže Pedra, jenž uškrtí svého pána a odvede svou milou z „nížiny“ pokryteckých konvencí do svobodných výšin velehor. V šedém industriálním prostoru mlýna režisér se scénografem postihli atmosféru ponížení, výsměchu a napětí, plynoucího ze společenské nerovnosti. Ústřední motiv kontrastu svobody ve volné přírodě hor a svázanosti společenských konvencí života v „nížině“ zbavili inscenátoři plakátovité jednoduchosti.
***
Eugen d'Albert: Nížina
Dirigent: Jan Zbavitel Režie: Heinz Lukas-Kindermann ND Brno, premiéra 2. 10.