Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Noční doprava opět posílí

Česko

Doprava za tmy – V Brně se po letech čekání bude jezdit nonstop i na letiště

BRNO Dopravní podnik zdolal rekord. Jeho autobusy nově i uprostřed noci zastaví minimálně jednou za hodinu na více než devadesáti procentech brněnských zastávek. Dopraváci totiž změní systém nočních autobusů.

Brnu už nestačí deset nočních linek, které se kříží každou celou hodinu a ve vybraných termínech i v půl ve stanici Hlavní nádraží. Proto vzniká jedenáctá s číslem 89. „Už současné linky pokrývají téměř devadesát procent zastávek, s novou linkou hranici překročíme,“ potvrdil LN Jan Seitl z vedení dopravního podniku. Nová linka se postará mimo jiné o jeden z nejproblémovějších cílů, letiště v Tuřanech. Z něj dosud poslední spoj odjížděl půl hodiny před půlnocí a další jel až o půl páté ráno. „Teď bude jezdit autobus na letiště celou noc, jen část spojů pojede místo toho do čtvrti Dvorska,“ dodal Seitl. Šanci dostat se domů veřejnou dopravou tak dostanou například lidé, kteří se v noci vracejí letadly ze zájezdů. „Když jsme jeli taxíkem, byl nehorázně drahý. Tak to bude lepší,“ pochvaluje si Brňan Pavel Vozdecký.

Noční autobusové linky fungují v Brně osmým rokem. Všechny se setkávají na jediném místě, u hlavního nádraží – na rozdíl například od Prahy, kde užívají kombinaci nočních tramvají rozjíždějících se z jednoho místa, na něž pak jinde navazují autobusy.

Brněnské noční autobusy s čísly 90 až 99 míří po speciálních trasách hvězdicovitě do všech koutů města a dokonce i do obcí za jeho hranicemi. „Prodloužení“ noční linky si od příštího týdne zaplatily například Bílovice nad Svitavou.

Od zavedení nočních autobusů v roce 2000 se o desítky procent zvýšil zájem o jejich využití. Na některých linkách se i proto objevují neformální „předjezdci“. Autobusy, vracející se do vozoven z běžných linek končících provoz před půlnocí, se na chvíli „namaskují“ za noční linky a jedou několik minut před pravidelnými spoji – postarají se tak o odvezení čekajících v nejvytíženějších částech trati.

Nedělní změna se dotkne i tras několika linek, například autobusy 93 a 99 si od zastávky Skácelova „vymění“ konečné – podle odborníků je výhodnější linku 99 s kapacitnějšími kloubovými autobusy směrovat ke studentskému areálu na Kolejní, zatímco do Komína stačí menší autobusy linky 93.

***

Jak se změní noční doprava v Brně

*Od 14. 12. vznikne noční linka 89 na trase Kníničky – U Luhu – Svratecká – Nám.

Svornosti – Nám. Míru – Hlavní nádraží – Dělnický dům – Černovičky – Černovická terasa – letiště nebo Dvorska *V noci před nepracovním dnem se noční rozjezdy budou konat i ve 2.30 a ve 3.30 * Část spojů linky 94 pojede v noci až do Bílovic *Změní se trasy linky 92, která pojede mezi Českou a Táborem po Veveří, linky 93 a 99 si od Skácelovy „prohodí“ konečné. Část spojů linky 98, která pojede Kníničskou ulicí, skončí již v zastávce Kamechy

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: