Co bylo dál?Navazujeme na úspěšné články iDNES Premium Původní rozhovor s manažerem Vratislavem Kulhánkem vyšel 22. ledna 2020 pod titulkem Během dvou let se ukáže praktická neudržitelnost elektroaut, prohlašuje bývalý šéf Škody Auto Kulhánek. |
Aniž by si to společnost podle něj uvědomovala, je přesycená. „Nastávající nouze lidi pomaličku dožene i v plýtvání s počtem aut… Vývoj se prostě musí vrátit k nějaké normálnosti,“ dodává Kulhánek.
Lidovky.cz: Agentura Bloomberg před pár dny citovala zdroj z koncernu Volkswagen, který uvedl, že pokud nebude mít automobilka plyn, přestěhuje svou výrobu do jihozápadní či severní části Evropy. Co tomu říkáte?
V zásadě je to trochu úsměvné. Přestěhovat velkou automobilku zní v novinách hezky, ale k tomu nepotřebujete jenom velkou halu, ta se nakonec postaví docela snadno. Ale potřebujete tam převézt technologii a hlavně získat lidi. Pokud zůstanu u Škody Auto, kde by se najednou třeba ve Španělsku našlo 25 tisíc kvalifikovaných lidí? Samo o sobě je přestěhování výroby zásadní nesmysl. A věc podle mne nestojí tak, zda plyn bude, či nebude, ale kolik bude stát. Ale kdyby se to propočítalo, tak i hodně vysoká cena plynu bude stále rentabilnější než stěhovat automobilku. Pokud by nešlo o klasickou montovnu. Ale klasické montovny většinou nemají lakovací linky, kde je ten plyn – kromě vytápění – potřeba. Takže by to nedávalo smysl. A musela byste stěhovat také dodavatele. Navíc byste během stěhování ztratila výrobní kapacitu a potenciálně i zákazníky. Ti jsou na dodací lhůty velmi citliví. Ostatně Škodě klesl v době čipové krize kvůli dlouhým lhůtám podíl na trhu. A doby, kdy byli zákazníci trošku otupělí, protože problémy s čipy měly skoro všechny automobilky, jsou pryč a boj o zákazníka už se zase rozjel. Jakkoliv to vypadá, že všichni výrobci aut mají přeplněné knihy objednávek.
Lidovky.cz: Proč tedy v koncernu padlo ono vyjádření?