PRAHA Obchodní řetězce se budou muset mít na pozoru. Spotřební družstva, která v Česku provozují zhruba tři tisíce prodejen, se rozhodla sjednotit a vystupovat pod jednotným jménem a logem Coop. V průběhu několika měsíců proto zmizí názvy obchodů jako Jednota nebo Konzum.
„Účelem tohoto je dát spotřebním družstvům jednotnou identitu a vybudovat novou, moderní a silnou značku,“ řekl LN Zdeněk Juračka, předseda Svazu českých a moravských spotřebních družstev a viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Řetězce ale na záměry společnosti Coop nechtějí příliš reagovat. „Interspar se nevyjadřuje a žádným způsobem nekomentuje aktivity konkurenčních subjektů,“ uvedl mluvčí řetězce Jan Vávra. Ostatní obchodníci ale novou konkurenci vnímají. „Naše společnost velmi pečlivě sleduje všechny pohyby na trhu. Neradi ovšem spekulujeme nad tím, jaký další dopad na trh bude vámi zmíněný krok mít, to ukáže čas,“ řekl mluvčí Kauflandu Michael Šperl.
Podle Juračky měly řetězce se zahraniční účastí už v devadesátých letech lepší podmínky pro své podnikání, ať už jde o investiční pobídky nebo daňové úlevy. „Trh nebyl nikterak regulován, proto se Česká republika řadí k zemím, kde je zastoupení zahraničních obchodních řetězců nejčetnější,“ dodal Juračka. Tržby společnosti Coop přitom nejsou nijak nezanedbatelné. V loňském roce dosáhly více než dvaceti sedmi miliard korun, což Coop řadí na šesté místo v žebříčku největších obchodníků v zemi. Rozhodnutí sjednotit své prodejny pod jedno logo má i další důvody.
„Sjednocení družstev pod jedno jméno může posílit jejich pozici na trhu. Rozšířit povědomí o řetězci je prvním krokem k úspěchu u zákazníků,“ konstatoval Zdeněk Skála, analytik společnosti Incoma, která se zabývá průzkumem trhu. Výhodou prodejen Coop oproti nadnárodním řetězcům je orientace na venkov a malá města. Tam totiž zahraniční společnosti ještě nemají vybudovanou pevnou základnu. „Coop dokáže využít spolupráce s místními dodavateli, což představuje snížení nákladů v logistickém řetězci a navíc zajišťuje regionální zvyklosti a originalitu zboží,“ dodal Juračka.
Právě v provozování menších obchodů je podle odborníků budoucnost spotřebních družstev, což potvrzují i zkušenosti ze zahraničí. Lidé už totiž nechtějí trávit volný čas ve velkých nákupních střediscích.
Tabulka
Deset největších obchodníků v ČR
(rok 2007)
Název Tržby v miliardách korun
1. Schwarz ČR (Kaufland, Lidl) 51
2. Ahold ČR (Hypernova, Albert) 42
3. Tesco ČR 42
4. Makro ČR 39
5. REWE ČR (Billa, Delvita, Penny Market) 31
6. COOP 27
7. Globus ČR 23
8. Tengelmann ČR (Plus, OBI) 20
9. GECO Tabac 18
10. SPAR ČR 14
Pramen : Incoma /