Organizátoři soutěže soudí, že autorům umožnili připravit projekty na míru galerií a zájemce přimějí navštívit místa, kde možná ještě nebyli.
Nakročeno do New Yorku
Mezinárodní porota vybrala práce Zdeňka Baldriána, Jakuba Hoška, Evy Koťátkové, Jana Nálevky a Pavly Scerankové. Z nich pak určí vítěze a vyhlásí jej 14. listopadu v pražském Roxy (slavnostní akt vyhlášení laureáta provede fyzický básník Petr Váša). Přiřkne mu šek na padesát tisíc korun na další umělecký rozvoj, šestitýdenní stipendijní pobyt v New Yorku a sto tisíc na realizaci výstavy, projektu nebo katalogu.
Videem Teorie práce se probojoval do finále Zbyněk Baldrián (*1973), který se zabývá výzkumem historického materiálu a různými metodami jeho čtení; Baldriánovy práce jsou k vidění v Galerii NoD v Dlouhé. Malíř Jakub Hošek (*1979) nabízí ve výstavní síni A. M. 180 v Bělehradské ulici dvoudílný „obraz“ Buzz Saw (podle poroty mají jeho obrazy výrazný grafický, ornamentální až kaligrafický charakter, často pracuje s textem a vytváří promyšlené prostorové instalace svých pláten).
Eva Koťátková (*1982) se ve svých konceptech s humorem zhostila prostoru, v němž nebo s nímž je nám žít, a vybavení, které nás obklopuje. „Posedlost tématy, jako je domácnost, osobní prostor, opakující se úkony a každodenní situace, mě přiměla pracovat v nejúplnější izolaci a vystačit s tím, co nabízí domácí prostředí,“ říká autorka, jejíž práce jsou vystaveny v Galerii Jelení v Drtinově ulici.
Videoprojekce, v nichž použil materiál z tištěných reklam, připravil Jan Nálevka (*1976). „Výchozím materiálem byly vždy kompletní ročníky deníku MF Dnes a časopisů Reflex a Time IN. Písmena jsou řazena za sebou a posouvají se v intervalu cca 4 písmen za sekundu. Cílem bylo vytvořit zahlcující množství textu na hranici čitelnosti...“ Vidět možno v Galerii etc v Dlouhé ulici.
Příště zase v Brně
Velkou instalaci doplněnou vtipným a hravým videem připravila pro karlínskou halu Galerie Entrance Pavla Sceranková (*1980). Podle poroty v ní rozvíjí soudobé pojetí sochařské práce, využívá nalezené materiály a vytváří různá nečekaná spojení...
Obecně lze říci jen to, že podstatou mladého umění, jak dokládá výběr finalistů CJCH, je nápad a snaha s nadhledem komentovat současnost. Cena Jindřicha Chalupeckého po letošním pražském finále napřesrok přesídlí opět do Brna.