130 let

Nová Chalupeckého sklizeň

Česko

Ve čtyřech pražských výstavních síních se právě představuje pětice finalistů osmnáctého ročníku výtvarné soutěže určené pro mladé výtvarníky Cena Jindřicha Chalupeckého. Na rozdíl od minulých let, kdy před vyhlášením vítěze defilovali adepti v jediném výstavním prostoru a divák mohl na jednom místě konfrontovat nápady a styl těch, kdo se probojovali do finále. Tentokrát se za nimi musí vydat jednotlivě.

Organizátoři soutěže soudí, že autorům umožnili připravit projekty na míru galerií a zájemce přimějí navštívit místa, kde možná ještě nebyli.

Nakročeno do New Yorku

Mezinárodní porota vybrala práce Zdeňka Baldriána, Jakuba Hoška, Evy Koťátkové, Jana Nálevky a Pavly Scerankové. Z nich pak určí vítěze a vyhlásí jej 14. listopadu v pražském Roxy (slavnostní akt vyhlášení laureáta provede fyzický básník Petr Váša). Přiřkne mu šek na padesát tisíc korun na další umělecký rozvoj, šestitýdenní stipendijní pobyt v New Yorku a sto tisíc na realizaci výstavy, projektu nebo katalogu.

Videem Teorie práce se probojoval do finále Zbyněk Baldrián (*1973), který se zabývá výzkumem historického materiálu a různými metodami jeho čtení; Baldriánovy práce jsou k vidění v Galerii NoD v Dlouhé. Malíř Jakub Hošek (*1979) nabízí ve výstavní síni A. M. 180 v Bělehradské ulici dvoudílný „obraz“ Buzz Saw (podle poroty mají jeho obrazy výrazný grafický, ornamentální až kaligrafický charakter, často pracuje s textem a vytváří promyšlené prostorové instalace svých pláten).

Eva Koťátková (*1982) se ve svých konceptech s humorem zhostila prostoru, v němž nebo s nímž je nám žít, a vybavení, které nás obklopuje. „Posedlost tématy, jako je domácnost, osobní prostor, opakující se úkony a každodenní situace, mě přiměla pracovat v nejúplnější izolaci a vystačit s tím, co nabízí domácí prostředí,“ říká autorka, jejíž práce jsou vystaveny v Galerii Jelení v Drtinově ulici.

Videoprojekce, v nichž použil materiál z tištěných reklam, připravil Jan Nálevka (*1976). „Výchozím materiálem byly vždy kompletní ročníky deníku MF Dnes a časopisů Reflex a Time IN. Písmena jsou řazena za sebou a posouvají se v intervalu cca 4 písmen za sekundu. Cílem bylo vytvořit zahlcující množství textu na hranici čitelnosti...“ Vidět možno v Galerii etc v Dlouhé ulici.

Příště zase v Brně

Velkou instalaci doplněnou vtipným a hravým videem připravila pro karlínskou halu Galerie Entrance Pavla Sceranková (*1980). Podle poroty v ní rozvíjí soudobé pojetí sochařské práce, využívá nalezené materiály a vytváří různá nečekaná spojení...

Obecně lze říci jen to, že podstatou mladého umění, jak dokládá výběr finalistů CJCH, je nápad a snaha s nadhledem komentovat současnost. Cena Jindřicha Chalupeckého po letošním pražském finále napřesrok přesídlí opět do Brna.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás