130 let

Novák: Za život může děkovat Mosleymu

Česko

PRAHA Nebylo to systémové selhání. To si myslí o nehodě Felipeho Massy v Maďarsku, při které brazilskému pilotovi uvolněná pružina způsobila prasklinu lebky, Radovan Novák. „Automobilový sport je prostě nebezpečný,“ říká delegát Mezinárodní automobilové federace (FIA) a člen Světové rady motoristického sportu.

* LN Jsou ještě způsoby, jak bezpečnost ve formuli 1 vylepšit?

F1 má sice bezpečnostní opatření na špici, ale určitě by se našly nějaké věci, které lze vylepšit.

* LN Jak tedy hodnotíte Massův incident?

Byla to nešťastná náhoda. Nelze říct, že by to bylo nějaké systémové bezpečnostní selhání.

* LN Nejkritičtějším místem je pilotova hlava, která jako jediná není chráněna tvrdým monokokem. V minulosti se uvažovalo, že by tento prostor mohl být chráněn třeba nějakou mřížkou. Dovedete si to představit?

Mřížka to moc nevyřeší. Když jsem byl nedávno na rallye v Bulharsku, došlo tam ke smrtelné nehodě, i když byl navigátor chráněn kovovým rámem. Automobilový sport je prostě nebezpečný.

* LN Velký posun v bezpečnosti F1 nastal po „černém víkendu“ v Imole 1994, kdy zemřeli Ayrton Senna a Roland Ratzenberger. Jak by podle vás Massa dopadl, kdyby měl stejný typ helmy jako Senna?

Už by nebyl mezi živými. Massa může děkovat prezidentu FIA Maxi Mosleymu za to, že žije. On byl totiž tím, kdo začal po Imole prosazovat přísnější bezpečnostní opatření, včetně lepších přileb. Ten víkend ho děsil možná víc než všechny ostatní. Jsem přesvědčen o tom, že kdyby byl prezidentem FIA někdo jiný, tak by vývoj v oblasti bezpečnosti tak daleko nedošel.

* LN FIA po VC Maďarska suspendovala na jeden závod stáj Renault za to, že vypustila na okruh po zastávce v boxech Fernanda Alonsa s uvolněným kolem a neinformovali o tom. Jsou tvrdé tresty cestou, jak riziko zranění minimalizovat?

Postihy musí být a jsou tvrdé. Pokud se jedná o nějaké zanedbání bezpečnosti, neukládají se finanční postihy, ale ztráta míst na startu či ještě tvrdší tresty.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás