Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Nové logo BESIP? Prý unáhlená změna

Česko

Ministerstvo dopravy si nechalo za 100 tisíc korun vypracovat nové logo BESIP.

Staré prý už bylo mrtvou značkou. A to i přesto, že za práva k němu dal resort před šesti lety 1,5 milionu korun.

PRAHA Místo červeného kruhu proťatého dvěma šipkami silnice mizící pod modrou duhou. Tak lze slovně popsat výměnu jednoho z nejstarších logotypů v Česku.

Ministerstvo dopravy totiž mění logo BESIP, vytvořené akademickým malířem Karlem Míškem už v roce 1967. Tedy v době, kdy tehdy vládní výbor pro bezpečnost silničního provozu vznikl.

Změnu zajetého logotypu prosadil nový šéf BESIP Ondřej Valenta, který proměnu vehementně obhajuje. „Stará značka byla mrtvá. Ukázalo se, že například logo Nemyslíš, zaplatíš ji dokázalo totálně přebít,“ říká Valenta. Podle něj navíc staré logo „evokovalo příkazovou formu“ a BESIP pod jeho vedením chce být spíše partnerem a ochráncem řidičů. „Proto jsme zvolili uklidňující barvy a ochranný modrý půlkruh,“ dodává.

Mění se i slogan. Z původního „pro život na silnici“ přesedlá BESIP k mottu „... protože jde o život!“. Starý slogan byl podle Valenty určen spíše „řidičům kamionů než pro obyčejné motoristy“.

Některým grafikům se však dílo agentury Candoo příliš nezamlouvá. S dopravní organizací má podle nich společné jen málo. „Nové logo mi evokuje spíše značku nějakého turistického regionu. Původní logo mi připadá silné a nadčasové. Pokud je důvod k nějaké změně, tak jen formou redesignu logotypu,“ tvrdí Robert Štencl z grafického studia BastArt.

Jako příliš razantní vidí změnu loga i odborník na marketing Daniel Köppl. „Ke změně loga vedla nového šéfa BESIP zřejmě představa, že když změním logo a slogan, tak si všichni budou myslet, že i produkt je nový. Bohužel to tak ale nefunguje. Změny jsou poněkud unáhlené. Jsem zastáncem spíše postupných změn,“ myslí si. Najdou se ale i obhájci nového logotypu. „BESIP je známý především jako název. Nová změna grafické podoby ho tedy nemůže poškodit,“ říká Jan Kratěna z grafického studia Bestoff.cz.

Do starého loga ministerstvo investovalo ještě v létě Ve hře ale je i finanční hledisko. Staré dosluhující logo si totiž ministerstvo dopravy draze koupilo. Před šesti lety ho stála práva na užívání logotypu 1,5 milionu korun. Do té doby měl autorská práva jeho tvůrce.

Loni v létě dalo ministerstvo do loga další peníze. Kvůli přidání copyrightu nechalo za 60 tisíc korun vypracoval nový manuál, jak logo správně používat. Ten teď mohou na ministerstvu hodit do koše.

„Tento argument neberu. I do mnoha kampaní se v minulosti nacpalo hodně peněz a nyní už nefungují,“ tvrdí Valenta.

***

Ministerstvo dopravy mění jedno z nejstarších log v Česku

* Po 44 letech se mění podoba loga BESIP. Původní návrh z dílny akademického malíře Karla Míška střídá logotyp vytvořený agenturou Candoo.

* Za autorská práva ke starému logu dalo v roce 2004 ministerstvo 1,5 milionu korun. Nové logo ho přišlo na 100 tisíc.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...