Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Novela zákona je šancí pro lepší ochranu půdy

Česko

DISKUSE

Padesát kilometrů čtverečních ročně. Zhruba taková rozloha polí a luk zmizí pod nejrůznějšími sklady, průmyslovými zónami a hypermarkety. Ostatně, kdo pravidelně jezdí třeba po trase dálnice Praha-Brno, pravděpodobně pociťuje při pohledu na obrovské sklady na okolních polích přinejmenším údiv. Otázka, proč s tím nikdo nic nedělá, se pak vynoří zcela automaticky.

Ministerstvo životního prostředí nyní přichází s novelou zákona o ochraně zemědělského půdního fondu. Je totiž opravdu víc než zřejmé, že ten dosavadní půdu ochránit nedokázal. Půda je přitom unikátní stovky let vznikající živý organismus a bez ní se neobejde téměř nic. Klíčová je pro existenci jakéhokoliv rostlinného pokryvu, zemědělskou produkci, druhovou pestrost a vodní režim v krajině. Na parkovišti nic nevypěstujete, mnoho rostlin a živočichů nenajdete, žádnou vodu nezachytíte.

Podstatné je, aby se investorům stavět na zelené louce jednoduše nevyplatilo. Dosavadní sazba odvodů za odnětí pozemků ze zemědělského půdního fondu se však odvozuje z úředních cen zemědělské půdy v cenové úrovni staré skoro 20 let, která je proti zemím západní Evropy směšně nízká. Ministerstvo životního prostředí proto navrhuje, aby se tam, kde je půda nejkvalitnější, zvýšily odvody zhruba desetkrát, v případě nekvalitních půd pak asi třikrát. V praxi to znamená, že investor na odvodech z jednoho hektaru v té nejvyšší bonitě zaplatí téměř milion korun. A to už je podstatný důvod k zamyšlení, jestli průmyslovou zónu nevybudovat třeba v areálu bývalé továrny či JZD, na takzvaných brownfields, na méně hodnotné půdě anebo aspoň daleko důkladněji vážit rozsah plochy uvažovaného záměru.

Důležité samozřejmě také je, aby obce tak snadno jako dosud nepodléhaly tlaku developerů. V územním plánu mají nástroj, který by měl zaručit, že se při nedělní procházce nebudeme prodírat uniformními halami, ale pestrou krajinou.

Padesát kilometrů čtverečních ročně. Za deset let území o rozloze velké Prahy či menšího okresu. Většina poslanců a senátorů jezdí autem a obludné zástavby kolem silnic si nelze nevšimnout. Doufám, že si při hlasování vzpomenou.

O autorovi| František Pelc, náměstek ministra životního prostředí

Autor: