Úterý 15. října 2024, svátek má Tereza
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Nový titul nestačí

Česko

Divadlo Na Jezerce obohatilo repertoár hojně uváděnou hrou Neila Simona Drobečky z perníku. Tedy pod tímto názvem prošla řadou českých scén, ovšem Na Jezerce se rozhodli k inovaci titulu a na přání režiséra Herze ji pojmenovali Sklenka sherry.

Před nedávnem si Simona Stašová za postavu Evy v inscenaci Milana Schejbala odnesla Cenu Thálie. I režisér Herz svěřil tuto roli nezpochybnitelné osobnosti, slovenské herečce Zuzaně Kronerové. Hra je především příběhem Evy, ženy, která se vrátila z protialkoholní léčebny a přes snahu začít znovu upadne do dřívější závislosti. Dramatik ji však obklopil porozuměním přátel a láskou dcery, což jí pomůže najít cestu z krize.

Humor i slzy Text má všechny znaky rutinovaného autorského řemesla, Simon dokáže odvažovat humor i slzy a dovede hrdiny k happy endu, který má v sobě patřičnou míru sentimentality. Pokud mu inscenátoři nepodlehnou a dobře obsadí postavy, není důvod, aby nevzniklo solidní divácké představení.

Režisér Juraj Herz ovšem udělal pravý opak. Většina situací je rozostřená, obecná, chybí jim přesná pointa. Děj pouze volně protéká, kupodivu málo se pracuje se střihem, se změnou atmosféry. Na humor se někde zbytečně tlačí, stejně tak jako na dramatické okamžiky, které v závěru v sentimentu přímo tonou. Problematické je i vedení některých postav. Tereza Němcová působí v roli dcery Polly neautenticky, ve vypjatých emocionálních scénách až falešně. Její citová vazba k matce se tak znevěrohodňuje a odhaluje autorskou konstrukci. Podobně je nejasné, proč Roman Štabrňák musí tak zoufale karikovat postavu poslíčka Manuela včetně zpotvořeného šišlání, když jde ve skutečnosti o výborně napsanou epizodu.

V případě dalších interpretů se o podobných prohřešcích samozřejmě mluvit nedá. Přesto by postava Toby, která neuroticky zápasí s příznaky stárnutí, mohla být výraznější. Miluše Šlechtová ji hraje příliš kultivovaně, přitom Toby také bojuje s vlastními problémy. Proti tomu Zdeněk Hruška vybavil Lou Tannera šarmem, kterého umí dobře využívat. Evy je silná osobnost, a není tedy tak nepochopitelné, že Loua do jisté míry může přitahovat. Hruškův Tanner je ale zároveň slaboch a manipulátor, ztroskotanec, který o své kariéře umělce jen fantazíruje.

Pro Jana Hrušínského je role Jimmyho, homosexuálního přítele Evy a neúspěšného herce, jako ušitá. Jeho Jimmy je schopen humorné sebereflexe i hořkých tónů, které vzápětí promění v naříkavé stýskání. Evy chápe a rozumí jí, i když jeho nepraktičnost a neúspěchy mu brání, aby ji účinně vyvedl z jejího osobního pekla. Bohatě rozehrávaná postava je však hercem zbytečně vnějšně charakterizována, snad aby divák nezůstal na pochybách, že Jimmy je gay.

Zuzaně Kronerové zatím v Evy vychází více tragická stránka role, sebeironií dost šetří. Scény, kdy se Evy propadá na opilecké dno, se však bohužel dostávají do stereotypní ordinérní polohy, která hraničí s přeháněnou vulgaritou. Kronerová je silná v civilní rovině postavy, na její větší variovanosti by měla ještě zapracovat.

HODNOCENÍ LN ***** Neil Simon: Sklenka sherry

Překlad: Ivo T. Havlů Úprava a režie: Juraj Herz Divadlo Na Jezerce, prem. 27. 3.

Autor: