18. prosince 2018 16:54 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Novým ředitelem DPP má být manžel moderátorky Witowské. Do vedení míří i exšéf ROPID

Petr Witowski na archivním snímku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Petr Witowski na archivním snímku. | foto: MAFRA

PRAHA Bitva o ovládnutí pražského dopravního podniku vrcholí. Podle dvou zdrojů LN z rady hlavního města a dvou členů dozorčí rady největší městské firmy v republice by se novým „generálem“ pražského dopravce měl stát bankéř a do loňského prosince člen představenstva banky Creditas Petr Witowski, manžel známé moderátorky Světlany Witowské. Do vedení by měly nastoupit další dvě nové tváře: bývalý ředitel organizátora pražské integrované dopravy (ROPID) Pavel Procházka a někdejší vedoucí odboru investic dopravního podniku Filip Tulák. Z představenstva dopravce má odejít současný generální ředitel Martin Gillar a investiční šéf Tomáš Kaas.

Ještě než ve středu o jménech bude hlasovat dozorčí rada dopravního podniku, sejde se dnes v podvečer pražská koalice na koordinační schůzce. Personální obměna společnosti je předjednána mezi Spojenými silami pro Prahu a hnutím Praha sobě, které má v metropolitní radě dopravu na starost. Zdroje LN z vedení dopravního podniku i rady hlavního města neočekávají, že by návrh na jmenování Witowského, Procházky a Tuláka potopili Piráti v čele s primátorem Zdeňkem Hřibem. „Nejste mimo,“ reagoval na výše uvedená jména radní, který si nepřál být jmenován.

Hanopis pro primátora

Emoce v kuloárech dopravního podniku vyvolalo v uplynulých dnech hlavně jméno Filipa Tuláka. Tento muž ve společnosti pracoval v letech 2017 a 2018, kdy seděl na židli vedoucího investičního odboru. Stalo se tak v době působení tehdejší investičního ředitele dopravního podniku Jana Blechy, který byl kritizovaný za své působení v kontroverzní stavební firmě Navatyp spojované s lobbisty Romanem Janouškem a Tomášem Hrdličkou. Za poměrně krátkou dobu působení v dopravním podniku si však Tulák nadělal nepřátele. Ve chvíli, kdy se o něm začalo spekulovat jako o novém členovi vedení podniku, měl přijít „hanopis“ do kanceláře primátora Hřiba.

Dokument, který LN viděly, podepsalo anonymně několik odborových organizací. Pisatelé v něm upozorňují, že na Tuláka letos v červnu podali trestní oznámení kvůli údajnému nehospodárnému jednání v souvislosti s jím vlastněnou firmou Integoo Integrated Solution. LN zjišťovaly, zda k podání trestního oznámení v létě skutečně došlo – a podle zdroje přímo z vedení dopravního podniku k takovému kroku nakonec nedošlo a Tulák ze společnosti odešel na základě dohody.

Že boj o vedení dopravního podniku neprobíhá zrovna „v rukavičkách“, potvrdil i tvrdý výpad na bývalého technického ředitele Jana Šurovského, o něm se v minulých dnech rovněž hovořilo v souvislosti s nástupem do představenstva podniku. Někdo si však jeho návrat nepřál a na začátku prosince „pozval“ do hry vyšetřovatele. LN získaly anonymní e-mail, který obsahuje trestní oznámení na Šurovského. Byl adresovaný vrchní státní zástupkyni Lence Bradáčové. Policie se oznámením bude muset zabývat. Součástí podání byl i vnitropodnikový audit, který se v roce 2015 zabýval činností tehdejšího technického ředitele. Audit koncem listopadu anonym rozeslal i pražským radním. Šurovský označil trestní oznámení za nesmysl.

Další vlivní ve hře

V uplynulých dvou týdnech se v pražských kuloárech v souvislosti s vedením dopravního podniku hovořilo o dalších lidé, u nichž není vyloučeno, že ještě v pražském dopravci nějakou vlivnou pozici (ač mimo představenstvo) obsadí. Prvním z nich je v říjnu odvolaný ředitele ČD-Telematika Miroslav Řezníček. Zdroje LN nevylučují, že by tento manažer mohl zamířit do vedení jiné pražské firmy – Technické správy komunikací hl. m. Prahy (TSK Praha). V souvislosti s dopravním podnikem se skloňuje i jméno bývalého předsedy dozorčí rady České pošty Jana Mareše. Oba muži prošli „představovacím kolečkem“, když nová pražská reprezentace začala řešit obsazení dopravního podniku, který představuje největší tuzemskou společnost ve vlastnictví města.

Zaměstnává přes 10 tisíc lidí a jen letos na investice vydá bezmála sedm miliard korun. Jde o místo, kde se v Praze kumuluje významný politický vliv. Není divu, že po volbách se politické strany a nová vládní koalice zaměřily právě na personální obměnu městského dopravce.

Ondřej Koutník

Autor

Ondřej Koutníkondrej.koutnik@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz