130 let

O Devětaosmdesátým

Česko

POSLEDNÍ SLOVO

Psalo se před 20 lety – Pavel Tigrid bude podporovat vznik sociální demokracie

Jak děl Anton Špelec čili Vlasta Burian, až řeknu tři… tak se to začne slavit, dodávám já. Myslím výročí listopadové revoluce. A ode dneška slavme tři týdny, čím víc, tím líp. Kdo nemá co, jeho věc. Hlavně ať se do oslav pokrytecky nemotají mankurti typu bezectného ministra Václava Riedlbaucha, který jako vyplašený nomenklaturní šéf opery vyhrožoval stávkujícím umělcům v Národním divadle, nebo premiér Jan Fischer, který coby útlocitný komunista nemohl opustit nemocnou matku a díval se aspoň na studentský průvod z Albertova se sympatiemi z okna. Takové statečné muže máme v čele státu!

Výborným podnětem k oživení skomírající paměti je výstava, jež měla vernisáž v úterý v Popmuseu v břevnovském Kaštanu. Jmenuje se Devětaosmdesátej a autoři Radek Diestler a Petr „Hraboš“ Hrabalík za pomoci archivu Miroslava Vaňka detailně zmapovali dění v naší i zahraniční populární hudbě v onom klíčovém roce a ukázali, jak agonickým režimem smýkaly tsunami, třebaže to nevnímal. Expozice je zároveň volným dodatkem k cyklu Psalo se před 20 lety, který se tyčí nad tímto článkem na této stránce.

Od ledna se přece valily události jedna za druhou. Koncert pro Arménii. Palachův týden. Fotka Gotta s Hlavsou po Cenách Melodie. 29. května Stevie Wonder na stadionu Sparty. V červnu Joan Baez na Bratislavské lyře, kde pozdravila Chartu, přítomného Václava Havla, načež písničkáři Ivanu Hoffmanovi vypnuli mikrofony a dnešní mediální expert ODS Petr Žantovský to národu ideologicky vysvětlil v odborářském deníku Práce. Několik vět. Mir Caravane. Atd.

I kdyby se celé vnitro vzteklo, nemohlo zabránit tomu, aby vedle oficiální Melodie pro zasvěcence nevycházelo VOKNO, Revolver Revue, přerovské Mašurkovské podzemné, brněnský Šot i punkový fanzin z Lipníku nad Bečvou Oslí uši.

Zveřejněné dokumenty také usvědčují z paranoie analýzy, jež se úporně snaží vysvětlit listopad jako spikleneckou dohodu disentu s mocí. 17. dubna si sice správa SNB Náchod v situační zprávě marně libuje: „V teritoriu okresu není evidována ani zjištěna skupina závadové mládeže, která by inklinovala k hnutí PUNK.“ V září jsou však při domovní prohlídce u Jana Rampicha, klíčové postavy západočeské undergroundové scény, obviněné z rozšiřování Několika vět, zabaveny tiskoviny, jejichž seznam je ke spatření. A v Rakovníku orgány StB fungovaly ještě v půlce prosince a kamsi posílaly hlášení. Ostatně v těch dnech dostal fízl Vojtěch „Falmr“ Filip svůj poslední honorář za udávání. Třeba ho nyní dodatečně věnoval na pomník Milady Horákové.

Po vernisáži hrálo trio Prokop– Hrubý–Andršt, leč v sále bylo narváno, takže jsme s pamětníkem kolegou Vojtou Lindaurem šli kouřit na dvůr, kde jsme si vyjasnili, proč mi tehdy zaplatil do zpravodaje Rockfestu za článek honorář jen 144 Kčs, zatímco Vlasák dostal o pajcku víc, jak vyplývá z nyní odhaleného dobového dokladu. Ne, vážně. Nad výstavou jsme si medili a pak jsme se rozjeli domů napsat o ní, než všichni zapomeneme, jak to za bolševika v popu a rocku chodilo.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás