Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

„O mé kariéře rozhodl instalatér“

Česko

Svou první firmu založil Michal Pyšík ještě jako vysokoškolský student. Ovlivnilo jej školení, které vedl bývalý instalatér z Mladé Boleslavi.

První investice se současnému generálnímu řediteli finanční poradenské společnosti AWD až tolik nepovedla. Jako student strojírenské fakulty brněnského Vysokého učení technického se Michal Pyšík rozhodl začátkem 90. let vložit své úspory do České národní investiční společnosti ČNIS Litoměřice. „V tramvaji jsem uviděl leták slibující úroky třiatřicet procent ročně a úroky v bankách se mi už tehdy nepozdávaly. Investoval jsem tam všechny peníze, které mi rodiče v uplynulých dvaceti letech naspořili. A samozřejmě jsem o všechny přišel.“

Zkušenost z dané transakce jej však přesto už stačila nasměrovat na novou životní dráhu: „Poměrně záhy po přijetí na školu jsem zjistil, že jestli něco v životě nechci dělat, tak je to právě strojařina. V roce 1993 česko-německá finančně-poradenská společnost Wikon uspořádala na škole náborový seminář. Bylo to tři měsíce poté, co jsem vložil úspory do ČNIS, a tak jsem se na nábor vydal, protože právě poradci Wikonu tuhle společnost také zastupovali. Říkal jsem si, že se alespoň něco dozvím. První školení vedl chlapík, co byl původně instalatér v Mladé Boleslavi. I já jsem cítil, že odborná úroveň opravdu není nic moc. Ale spouštěcím motorem ke změně mé budoucí kariéry se stal přesto jeho výrok: ,Je vás tu šedesát, ale za půl roku z vás zbudou dva nebo tři.‘ Říkal jsem si v duchu: ,To ti, hošánku, garantuju, že mezi nimi budu já. ‘“

Protože po nástupu do Wikonu Pyšík zjistil, že původní tušení o nízké úrovni odborných znalostí manažerů firmy jej neklamalo, začal sám objíždět většinu produktových partnerů, jejichž produkty tehdy firma zprostředkovávala svým klientům. Účastnil se na vlastní pěst odborných seminářů a prováděl vlastní analýzy, aby pochopil jednotlivé produkty a mohl je podle svých slov seriózně představit klientům. Po půl roce se stal nejlepším regionálním poradcem firmy s nabídkou vytvořit si vlastní tým. Po roce byl pozván na školení manažerů do Prahy a tady zjistil, že 60 procent obratu společnosti dělá on sám. Tehdy usoudil, že je nejspíš čas založit si raději vlastní firmu. Vznikla společnost FiM.

„Začali jsme se spolužákem jako dva společníci, třetím společníkem se stal starší pán, který nám kryl záda a zajišťoval back office. My sami jsme se koncentrovali na prodej. Získávali jsme pracovníky, začali s nezávislým finančním poradenstvím a rozšiřovali portfolio nabízených produktů,“ vzpomíná Pyšík.

Objevuje se internet

Určitý zlom nastal v roce 1997, kdy vznikla on-line divize a posléze asi nejznámější produkt společnosti, server Finance.cz. „Množství informací během let narůstalo a začali jsme potřebovat nějaký nástroj, kterým bychom zprostředkovali našim lidem v terénu co nejčerstvější údaje pokud možno v reálném čase. V roce 1997 jsem se kvůli tomu sešel s kamarádem z gymnázia, který na brněnském VUT studoval elektrotechniku a pracoval u jednoho z prvních internetových providerů v České republice. Chtěl jsem po něm, aby mi poradil s vnitřním informačním systémem pro naše poradce. Řekl, že ideálním médiem bude internet,“ vysvětluje manažer. Internetový projekt byl na světě.

Po čase firma začala hledat model, který by jí pomohl tento systém financovat. Logickou myšlenkou bylo změnit vnitřní informační systém na veřejný. „Spolupracujeme s řadou finančních institucí, tak proč by se na tom nemohly podílet a inzercí platit prostor pro kvalitní informace, které budeme veřejnosti poskytovat zdarma?“ přibližuje své tehdejší myšlení Pyšík.

Začátky však nebyly jednoduché: v roce 1997 byl český internet v plenkách a lidé z Pyšíkovy firmy tak museli nejdříve finančním institucím vysvětlovat, co to vlastně internetová síť je. Navíc řada jejich představitelů namítala, že do tohoto světa nikdy nepůjdou. „Po dvou letech už ale měly vlastní weby. Z Financí se stal nakonec úspěšný projekt.“

Přijdou sem velikáni

V roce 1999 vznikla v České republice druhá divize společnosti, která v roce 2001 expandovala také na Slovensko v souvislosti s otevřením trhu povinného ručení. V té době už její manažeři tušili, že se musejí připravit na vstup Česka do Evropské unie.

„Věděli jsme, že sem přijdou zahraniční poradenské společnosti s velkými finančními možnostmi a říkali si, že bude lepší se s někým silným spojit než čekat na to, až nás svou silou a rozvinutým know how převálcují a pohltí. Začali jsme aktivně hledat zahraničního partnera, ale nakonec si nás našla jedna švýcarská firma, kterou zaujaly právě Finance.cz. Kupovala tehdy internetové firmy v celé Evropě za účelem jejich revitalizace a dalšího prodeje. Jenže když nás poznala, zjistila, že 90 procent našeho obratu dělá finanční poradenství. Řekli nám, že by byla škoda kupovat jen Finance.cz, a dali nám tento návrh: ,Udělejte akciovku, spojte do ní všechny vaše aktivity a my najdeme investora na kompletní celek, protože je to unikátní spojení.‘ Pak nám jako konzultanta na transformaci a hledání investora doporučili švýcarskou konzultační společnost Altium Capital, která nás začala kompletně připravovat na akvizici a zahájila výběr strategického partnera,“ rekapituluje tuto historii Pyšík.

Mezi zájemci se objevila i německá AWD. „Její nabídka sice nebyla nejvyšší, ale jejich model nezávislého finančního poradenství byl přesně to, co jsme dělali my. Řekli jsme si, že dáme jejich strategii přednost před penězi. Jinak by to byla zrada na všem,co jsme dělali,“ tvrdí manažer.

Úlohy v nové firmě si se svým společníkem ze studií (starší partner v té době už ve společnosti nepůsobil) rozdělili tak, jak byli zvyklí: společník (jenž už v AWD také nepůsobí) se staral o on-line sekci, Pyšík, který se stal generálním ředitelem českého zastoupení, o poradenství. Restrukturalizace společnosti trvala přibližně dva a půl roku, během nichž firma přešla od zaměstnávání konzultantů na vedlejší pracovní poměr k vybudování plně profesionálního a ovšem také výrazně užšího týmu. „V polovině roku 2002 jsme měli v Česku přes 12 tisíc a na Slovensku víc než 20 tisíc prodejců. Po transformaci jsme si nechali jen osmdesát klíčových lidí a s tím jsme začali,“ říká Pyšík. V současnosti AWD zaměstnává kolem 500 lidí.

Pořád chci umět základ

Jako šéf se prý Pyšík stále snaží přicházet s nějakými vylepšeními a také usiluje o to se pořád učit. „Osobně zodpovídám za rozvoj naší prodejní sítě na Moravě, takže mám neustálý blízký kontakt s manažery jednotlivých regionů. A chci být pořád schopen ukázat jednotlivým poradcům, jak se poradenství v praxi dělá: jak zákazníkovi zavolat, jak jej získat, kde a jak si obstarat doporučení, jak zpracovat analýzu a podobně. Ostatně zakladatel AWD také dodnes vede tréninky svých manažerů.“

***

MICHAL PYŠÍK

Rodina: ženatý, tři synové ve věku osm, sedm a tři roky

Auto: „Firemní Audi A8. Černé.“

Oblíbená hudba: „U2, Pink Floyd, Pražský Výběr, Jennifer Rush.“ Volný čas: „Rád si zahraju fotbal, chci se pořádně naučit tenis a jezdím na kole. Klasika. Ale mou největší zálibou je jachting.“

Oblíbená dovolená: „Určitě aktivní. Týden na moři v těžkých podmínkách. To je něco, co dokáže člověka znovu nabít. Občas máte strach o holý život a uvědomíte si, co je v životě opravdu důležité. Krásná dovolená je ale také s rodinou na našem oblíbeném místě v Itálii.“

O autorovi| Jaroslav Krupka, redaktor LN

Autor: