Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

O porsche už Praha nestojí

Česko

  14:49
PRAHA - Tramvaj v designu Porsche jezdí v Praze necelé dva roky. Po celou dobu provozu ji provázejí spekulace, že svým těžkým podvozkem ničí koleje.

Nové tramvaje. foto: Igor Šefr, ČTK

„Typ T14 - neboli design Porsche - ničí koleje a ty vyžadují mnohem častější opravy. Tímto se tramvaje ještě více prodražují,“ prohlásil před časem šéf odborářů dopravního podniku Luboš Olejár. Jeho slova potvrzují i další. „Nová tramvaj nemá otočné podvozky, na rozdíl od ostatních tramvají v provozu. To znamená, že do oblouku najíždí rovně a sjíždí bok kolejnice,“ řekl předseda sdružení tramvajáků Ospea Vratislav Feigel.

Experti posoudí vliv vozů T14 na koleje
Nikde se však dosud o „škodlivosti“ tramvají Porsche neobjevil jasný důkaz.
Dohady by měl ukončit společný výzkum Dopravního podniku Praha a firmy Škoda, který se na jízdu nových tramvají zaměřil. Měření právě probíhají.
„Jestli prokazatelně ničí T14 koleje více než ostatní tramvaje, je otázkou desítek měření,“ sdělil technický ředitel dopravního podniku Radek Zamrazil.
Hrozí tedy úplné stažení tramvají T14 z provozu? „Nemohu říct, jak to dopadne, nemohu nic předjímat. Každopádně výsledky výzkumu budou závazné. O dalších věcech se tedy bude jednat až podle toho, s jakou zprávou přijde výzkum,“ dodal Zamrazil.

Tramvají T14 nakoupil dopravní podnik šedesát kusů. Kontrakt už je ukončen. Poslední tři chybějící vozy firma dodá do konce března příštího roku.

Lepší řešení interiéru vozů nabídne T15
Pevný podvozek je pouze technický problém, cestující ho nezaregistrují. Pražanům mnohem více na tramvaji Porsche vadí řešení interiéru vozů. Pasažéři si často stěžují na vysoko posazená madla. Dále pak na to, že v části tramvaje, kde jsou sedadla proti sobě, vzniká úzká ulička, kudy se lidé jen stěží protáhnou.

Řešení slibuje nová T15, kterou se chystá Dopravní podnik pořídit v roce 2009. Nová tramvaj bude plně nízkopodlažní a na rozdíl od současných typů vozů uvnitř nebudou žádné schody. Počítá se s tím, že jich bude v hlavním městě jezdit dvě stě padesát. Tomu nasvědčuje i jejich název: T15 ForCity.

„Nové typy T15 už mají částečně otočný podvozek, takže to už v zatáčce nebude taková rána,“ vysvětlil Feigel. „Eliminujeme na nich věci, které se nepovedly na čtrnáctkách. Chceme, aby Praze vozy vyhovovaly maximálně,“ řekl Zamrazil. Dva prototypy nových tramvají začnou jezdit ve zkušebním provozu během příštího roku. „Osvědčíli se a budou-li bez technických problémů, do roku 2017 se jich nakoupí plný počet,“ doplnil Zamrazil. Celá zakázka by měla vyjít na 20 miliard korun.

Nové tramvaje i přes nižší rozpočet S novými tramvajemi dopravní podnik zatím počítá i přes finanční problémy. Magistrát totiž dopravci zkrátil rozpočet na příští rok téměř o čtvrtinu. „Nové tramvaje zatím nejsou koupeny, existují jen prototypy. Krizový scénář případného posunutí plateb a podobně zatím není, budeme však naplňovat smlouvu o nákupu uzavřenou před dvěma lety,“ řekl Zamrazil.

„Aby se mohlo jezdit, jsou potřeba peníze na opravy, které vznikají normálně běžným opotřebením. Zkrácení provozní dotace o 3 miliardy je výrazné, celá věc se stále řeší,“ sdělil Feigel.

„Jedna miliarda z rozpočtu padne na dokončení trasy metra A do Letňan, to už je jisté,“ doplnil Zamrazil s tím, že další otázky financování se vyřeší na jednání představenstva podniku 15. prosince.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!