Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

O privatizaci ČSA je malý zájem

Česko

Do soutěže o podíl v aerolinkách se přihlásili pouze čtyři zájemci. Favority jsou Aeroflot a Air France-KLM

PRAHA Pouze čtyři zájemci. A ani jeden z Asie. To jsou nejpodstatnější zjištění, která včera na ministerstvu financí přineslo otevření obálek s přihláškami do výběrového řízení na prodej 91,51procentního podílu Českých aerolinií.

O nákup ČSA se budou ucházet ruský Aeroflot, francouzsko-nizozemské aerolinky Air France-KLM, české konsorcium Unimex Group -Travel Service a americký investiční holding Odien. „Byli bychom šťastnější, kdyby se přihlásilo více zájemců,“ připustil mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

O výběru účastníků, kteří budou moci provést hloubkovou kontrolu ČSA a předložit závaznou nabídku, rozhodne do dvou měsíců speciální vládní komise. Ve druhém kole bude jediným kritériem nabídnutá cena. Nový majitel ČSA by měl být znám do konce září. Vláda si vyhradila právo celou soutěž zrušit, pokud nebude spokojena s nabídnutou cenou. Za prodej aerolinek provozujících 51 letadel převážně na západoevropských tratích by stát měl inkasovat zhruba 4-6 miliard korun.

Analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka zdůraznil, že pro celkový výnos státu z privatizace je klíčová účast nejsilnějších subjektů - Aeroflotu a Air France-KLM. „Souboj těchto dvou firem by mohl zaručit, že celkový výnos privatizace se bude pohybovat v očekávaném rozmezí.“ Oproti očekávání nepodal přihlášku do výběrového řízení ani jeden z tipovaných asijských přepravců -China Southern a Korean Air. Partnerství s některým z asijských přepravců přitom bylo označováno za strategické z pohledu možného dalšího rozvoje ČSA, které se mohly stát „sběrnými“ aerolinkami pro linky z Evropy do Asie.

„Neúčast společností z Asie znovu otvírá debaty, zdali je privatizace ČSA vhodně načasovaná,“ uvedl Procházka. „V době krize se totiž asijští přepravci patrně soustředí na stabilizaci pozic na domácím trhu a nehodlají riskovat vstup na vzdálené evropské trhy.“

Největší rozruch vzbuzuje i nadále ruský Aeroflot, který potvrdil svůj zájem jako první. ČSA mohou podle vládních kritérií koupit pouze firmy, které mají alespoň 51 procent kapitálu ze zemí Evropské unie. Poté, co se Aeroflotu nepodařilo uzavřít partnerství s českou finanční skupinou Penta, se Rusové do výběrového řízení přihlásili prostřednictvím v Česku narychlo zaregistrované společnosti Darofan. Akciová společnost s dvoumilionovým základním jměním byla do obchodního rejstříku zaregistrována 11. března a o týden později se jejím stoprocentním akcionářem stal Aeroflot. To podle Procházky vyvolává další pochybnosti o transparentnosti přihlášky Aeroflotu. „Aeroflot si svoje postavení opět zkomplikoval. Do tendru sice vstoupil v partnerství s českou firmou, za tou ale nestojí český kapitál,“ zdůraznil Procházka.

Náměstek generálního ředitele Aeroflotu Lev Košljakov řekl LN, že Aeroflot i nadále vede jednání s českými a evropskými investory, kteří by v případě dohody kapitálově zaštítili Darofan. „Jakmile Aeroflot dohodne s konkrétním partnerem přesné podmínky spolupráce, stane se partner vlastníkem 51procentního podílu společnosti Darofan,“ řekl Košljakov.

Stoprocentně podmínku k privatizaci ČSA nenaplňuje ani finanční skupina Odien. Ta v Česku vlastní cestovní kancelář Čedok, neprovozuje však přímo leteckou přepravu a do výběrového řízení nevstoupila s partnerem z řad leteckých přepravců. Je pouze minoritním akcionářem amerických aerolinek Delta. Mluvčí společnosti Tomáš Brejcha uvedl, že o případném strategickém partnerství začne Odien uvažovat až podle úspěchu v prvním kole výběrového řízení.

***

Kdo se uchází o koupi Českých aerolinií

* Aeroflot - Usiluje o ČSA i proto, aby získal snadnější přístup na americký trh. Partnerství s přepravcem z EU mu umožní přistávat na všechna americká letiště. * Air France-KLM - Letos již získal čtvrtinový podíl v italské Alitalii. Kromě nákupu ČSA se Air France-KLM chystá zahájit činnost společného podniku s americkou Deltou, se kterou bude provozovat lety přes Atlantik. *Unimex - Travel Service -Travel Service je lídrem charterového trhu v Česku. Zájem o ČSA projevil již dříve. *Odien - Vlastník cestovní kanceláře Čedok a také minoritní akcionář amerických aerolinek Delta. Chce posílit svou pozici v cestovním ruchu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!