130 let

Obama válcuje McCaina i v TV spotech

Česko

Každý den asi 7700krát oslovuje demokratický kandidát Američany z televizních obrazovek. Jeho republikánský sok se zmůže zhruba na polovinu.

WASHINGTON Půlhodinový volební příspěvek, kterým se Barack Obama včera večer pokusil získat na svou stranu doposud nerozhodnuté voliče, byl mimořádným počinem. Naposledy se k takovému výjimečnému a nákladnému kroku odhodlal v roce 1992 nezávislý kandidát Ross Perot. Hlavní příčinou je cena. Obamu možnost zabrat 30 minut v hlavním vysílacím čase celoamerických televizí CBS, NBC a Fox podle odhadů přišla na pět až šest milionů dolarů. Dokreslilo to jen propast, která v okupování televizního vysílání mezi tábory obou kandidátů zeje.

„Z mediálního pohledu je to drtivá porážka. Jako by se John McCain snažil překřičet někoho se silným megafonem,“ komentoval to pro BBC mediální analytik Evan Tracey.

Vysoká sledovanost Obamova půlhodinového předvolebního spotu byla už dopředu zaručena. A to nejen tím, že jeho odvysílání bylo načasováno na osm hodin večer místního času. Očekávalo se totiž, že u obrazovek bude plno kvůli napjatě očekávanému baseballovému zápasu mezi mužstvy Philadelphia Phillies a floridských Tampa Bay Rays, který začínal hned vzápětí.

Tento velikášský krok Obamovi dovolily štědré příspěvky sponzorů. Na svoji kampaň vybral zhruba 660 milionů dolarů, zatímco jeho republikánský sok jen zhruba polovinu. Jejich televizní spoty se tak liší nejen co do četnosti opakování - Obamových asi 7700 denně versus McCainova opět asi jen polovina - ale i co do délky. Demokratické trvají často i přes minutu, republikánské jen 30 vteřin.

Jedno z mála hledisek, kde má McCain navrch, je podíl spotů negujících soupeře. U republikánského kandidáta tvoří 47 procent, u demokratů jen 35 procent.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás