Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Obchodní centra se rozšíří za miliardy

Česko

Nový trend nákupních center. Developeři přestali budovat na zelené louce a sázejí na modernizaci.

PRAHA Nákupní centra pomalu vstávají z mrtvých. Oproti roku 2009 si ve velké většině případů polepšila. „V některých případech jim obrat narostl i o více než 15 procent,“ říká Alexander Rafajlovič, vedoucí výzkumu v poradenské firmě Cushman&Wakefield. Centra nyní využívají toho, že jim letos nepřibude žádná konkurence v podobě nově otevřeného velkého obchodního centra, a chtějí posílit a přilákat nové zákazníky. Rozšiřování existujících, zavedených center je ostatně nejsnazší a nejbezpečnější formou developmentu.

Přestavbou prošlo v poslední době například DBK v Praze na Budějovické nebo Prior v Teplicích. Rozsáhlá rekonstrukce čeká také Prior v Českých Budějovicích.

Regionální nákupní centra, jako jsou uvedené Priory, jsou starší objekty s výhodou dobrého umístění. Musí však renovovat, aby neztratila zákazníky. „Část těchto starších objektů prošla rekonstrukcí a našla si zpět své zákazníky. Sledujeme však, že nákupní centra, která operují posledních 20 let ve stejné linii, musí o své zákazníky těžce bojovat,“ řekl LN Jan Hospodář, vedoucí oddělení retailu ve společnosti CB Richard Ellis. Zákazníci totiž místo zastaralých obchodních domů raději volí cestu za nákupy do hypermarketů na okrajích měst.

Do nového kabátu se halí nejen centra, která už jsou na trhu déle, ale i relativně nové budovy. V současnosti probíhá například renovace obchodního centra Nový Smíchov, které bylo otevřeno teprve před deseti lety. Je však potřeba jít s dobou, protože konkurence roste.

„Většina z center postavených na začátku století, dnes dělá remodeling, zvětšují se a modernizují, aby obstála v konkurenčním prostředí,“ vysvětluje Tomáš Drtina, výkonný ředitel společnosti Incoma Gfk, která se specializuje na průzkum maloobchodního trhu.

Černý Most se rozroste Největší plánovaný projekt je dostavba a renovace Centra Černý Most (CČM) za téměř 2,5 miliardy korun. Na ploše 82 tisíc metrů čtverečních přibude 160 nových obchodních jednotek. Jednou z klíčových novinek celého konceptu je inovovaná stravovací část nákupního centra a nové kino. CČM bylo první centrum svého druhu v Čechách. Ve své době bylo největší, ale dnes už je překonáno. Jeho hlavní nevýhodou je, že nabízí málo značek a nové už není kam umístit. Rozšíření je proto jediná šance, jak obstát.

Obchodní centrum na Černém Mostě má na jednu stranu nevýhodu v tom, že je daleko od centra města. Na druhou stranu leží ve významné spádové oblasti, která nezahrnuje pouze nakupující z Prahy, ale je snadno dostupná i ze severovýchodní části Středočeského kraje.

Ambicí developera Unibail-Rodamco je udělat z CČM centrum typu Olympie Brno s obrovským regionálním dopadem. Olympie dokáže přilákat lidi nejen z jižní Moravy, ale i ze vzdálenějších regionů. Brněnska. Dnes je to největší mimopražské obchodní centrum. Největším českým centrem jsou několikrát rozšiřované Letňany.

Velká expanze čeká i Avion Shopping Park v Ostravě. Vlistopadu tohoto roku otevře pro zákazníky dalších 13 nových obchodů. Po realizaci přístavby v roce 2011 pak přibude dalších 29 obchodů. Staví se také ve Zlíně. Nové prostory obchodního centra CENTRO budou veřejnosti k dispozici nejpozději v červnu.

Když renovace nestačí V případě některých méně úspěšných center renovace nestačí a musí přistoupit k celkovému remodelingu konceptu. Tím právě prochází například značně odlehlé obchodní centrum Šestka v blízkosti ruzyňského letiště. V první fázi vznikla nová stravovací zóna i zvýšený komfort v příjezdové a parkovací zóně. Přibyly také nové značky. „V poslední době Šestka zaznamenala 13procentní nárůst návštěvnosti,“ tvrdí Václav Jonáš, projekt manažer firmy Europolis Real Estate Asset Management, která centrum spravuje.

Aplikace nového konceptu však vyžaduje čas a peníze. „Výsledek navíc není zaručený a může se projevit jenom v zastavení úpadku, ne v otočení trendu,“ podotýká Rafajlovič. Druhá možnost je najít si velkého nájemníka, který prázdné plochy zaplní. To je případ třeba OC Stodůlky, kam se nastěhoval nábytkářský řetězec XXXLutz.

Velké plány 1. Centrum Černý Most v Praze Centrum plánuje velké rozšíření, po kterém bude mít kolem 160 obchodů na ploše 82 tisíc metrů čtverečních. Přibližně na třetinu nových ploch má stavitel už zajištěné nájemce. Otevření se plánuje na jaro 2013. Černý Most byl v roce 1997 vůbec prvním obchodním centrem v Praze, nyní je však už jeho koncept překonán. Rozšíření je proto nezbytné. Dostavba bude stát kolem 2,4 miliardy korun. 2. OC Nový Smíchov v Praze Obchodní centrum Nový Smíchov v Praze z roku 2001 dostane nové eskalátory, osvětlení, zábradlí nebo obložení stěn. V rámci hlavního města jde o relativně úspěšné nákupní středisko, nová vizáž by ho však měla zatraktivnit a udržet mu moderní koncept. 3. Avion Shopping Park v Ostravě Investice největšího obchodního centra na severní Moravě do nových projektů Sever a Jih si vyžádala 1,5 miliardy korun. Na konci letošního roku se návštěvníkům otevře plocha přes 100 tisíc čtverečních metrů a dvě stovky obchodů. 4. Galerie Teplice Galerie Teplice vznikne přestavbou zastaralého obchodního domu Prior. Pro veřejnost bude nové centrum otevřeno začátkem roku 2013. Nákupní galerie v centru města nabídne 22 tisíc metrů čtverečních ploch a přibližně 100 obchodů. 5. OC Šestka v Praze Obchodní centrum bylo otevřeno v Praze-Ruzyni v roce 2006, od té doby tvrdě bojuje o zákazníky. Má značně nevýhodnou polohu na okraji Prahy bez napojení na metro. Nyní se zahalí do nového designu s leteckou tematikou a otevře novou stravovací zónu. Problémem však zůstává mix nájemců - mnoho oblíbených značek zde návštěvníci nenajdou, protože velké řetězce vyžadují vysokou návštěvnost.

VIZUALIZACE DEVELOPEŘI

Autor:

Dlouhodobý pronájem bytu 3+1 v Bílině , ul. Za Chlumem
Dlouhodobý pronájem bytu 3+1 v Bílině , ul. Za Chlumem

Sídliště Za Chlumem, Bílina - Teplické Předměstí, okres Teplice
10 835 Kč/měsíc