130 let

Obchodů ve Francii přibývá, i když tržby klesají

Česko

PAŘÍŽ Ve Francii se loni navzdory hospodářské krizi otevřely rekordní čtyři miliony metrů čtverečních prodejních ploch. Z jedné čtvrtiny se na této expanzi podílejí velká nákupní centra. Na evropské úrovni si tak země udržela jasné prvenství. Informovalo o tom francouzské obchodní sdružení Procos.

Další rozšiřování prodejních ploch je přitom v rozporu s několikaletým klesajícím trendem objemu tržeb, které se u obchodních center loni meziročně propadly o 1,5 až 2,6 procenta. Varovné byly už předloňské výsledky, které ve srovnání s rokem 2007 ukázaly šestiprocentní pád.

Výsledky nynějších zimních výprodejů navíc podle Philippa Houzého, šéfa obchodního domu módy Galeries Lafayette, zřejmě nebudou nijak mimořádné. „Otevření všech nových nákupních center se v posledních dvou letech setkalo s neúspěchem, tedy až na Odysseum v Montpellier, které je dobře dostupné tramvají,“ podotkl pro deník Le Figaro zástupce Procosu Michel Pazoumian.

Ze čtyř milionů metrů čtverečních nově otevřených prodejních ploch v roce 2009 jich 930 tisíc patří obchodním centrům, kterých přitom každým rokem přibývá čím dál víc. V roce 2008 se rozšířila o 767 tisíc metrů čtverečních, v roce 2007 o 434 tisíc. A tento trend se má letos potvrdit nárůstem o 1,2 milionu metrů čtverečních.

K nejambicióznějším projektům patří obchodní zóna o 43 700 metrech čtverečních na předměstí Avignonu na jihu Francie. Hlavním magnetem centra pod názvem Tout pour la maison (Všechno pro domov) bude obchodní dům švédského řetězce Ikea. Dalších 31 tisíc metrů čtverečních obchodů vznikne v Béziers a 20 450 na pařížském předměstí Kremlin-Bicetre, kde bude kromě 50 prodejen i hypermarket Auchan.

Navzdory krizi tlačí k projektům vypracovaným ještě v době ekonomické hojnosti podle Pazoumiana developeři, kteří si tak mohou zrealizovaná díla zapisovat do svého výkonnostního grafu.

Horlivými spojenci jim jsou pak členové obecních zastupitelstev, kteří se před voliči zase mohou honosit tím, jak ve svém katastru pomáhají vytvářet pracovní místa. A to i přesto, že se centra ukážou jako neperspektivní.

Podle šéfa Procosu Jeana-Luka Breta už přicházejí vlivem nárůstu počtu obchodů při klesajícím odbytu první následky. Pro začátek nájemci ploch úspěšně revidují výši nájmů, které v 15 až 20 procentech případů mohou klesnout o 30 až 50 procent. A za dva až tři roky, až krize pomine, bude ve vážných potížích polovina nově otevřených center, soudí Pazoumian. Osmdesát procent z nich je totiž postaveno v širším předměstí a jsou dostupné spíše osobními automobily. Poslední vývoj ale ukazuje, že pokud se obchodům může lépe dařit, pak tam, kam vede pohodlná hromadná doprava.

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás