Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Obchody: Letos budou Vánoce bohatší

Česko

Zda budou letošní Vánoce bílé, obchodníci zatím nevědí. Již teď se ale těší na štědřejší zákazníky, kteří v obchodech utratí více peněz než v loňském roce.

PRAHA Na nejdůležitější část celého roku se obchodníci začínají připravovat již nyní - uprostřed léta.

Na vánoční trh se letos předzásobují ve větší míře i dražším zbožím, aby využili začínajícího ekonomického oživení a s tím spojené vyšší ochoty zákazníků utrácet.

„Všichni doufají, že letos lidé budou mít více peněz než loni,“ řekl Petr Vyhnálek, ředitel obchodní sítě Globus. Ten proto pro letošní vánoční trh připravuje pestřejší a širší nabídku zejména v oblasti tzv. prémiových potravin.

„Faktem je, že ta nejhorší část ekonomické krize je zřejmě již za námi a tomu odpovídá i spotřebitelské chování,“ potvrzuje Martin Ditmar, ředitel firmy Spar, která v Česku provozuje 32 hypermarketů Interspar. Ten očekává, že zájem o speciality a delikatesy bude o letošních Vánocích vyšší než loni. „Tomuto trendu se přizpůsobíme i my. Rozšíříme naši nabídku nejen o vánoční speciality a delikatesy, ale nabídneme i více druhů vánočního zboží,“ řekl Ditmar.

V podobném duchu se nesou přípravy na nejsilnější nákupní sezonu i v obchodním řetězci Tesco. „Loni jsme nabídku polotovarů, předpřipravených pokrmů a větších balení trochu zúžili, protože bylo méně lidí ochotných si za tento druh zboží připlatit. Letos ale množství a šíři tohoto druhu prémiového zboží opět posílíme,“ řekl v rozhovoru pro LN Phil J. Clarke, generální ředitel Tesco Stores pro Českou republiku.

Vzhledem k pomalu ustupující krizi očekává zájem zákazníků minimálně na úrovni loňského roku i síť obchodů Billa. „I letos bude naše nabídka zaměřena především na potravinový sortiment s doplněním vybraných položek, které se v jiném období roku na prodejnách neprodávají. Jde zejména o hračky a elektroniku,“ řekla Beata Bartošová, mediální zástupkyně Billy.

Větší nápor a chuť nakupovat letos u zákazníků předpokládá i společnost Ahold, která v Česku provozuje více než 280 supermarketů a hypermarketů Albert. „Nicméně i letos jsou zákazníci stále velmi citliví na cenu nabízeného zboží, proto jim v prodejnách Albert nabídneme široký sortiment vánočních dárků a potravin za velmi výhodné ceny,“ řekl mluvčí prodejen Albert Lukáš Hora.

Na méně marnotratné zákazníky nezapomínají ani ostatní obchodníci, i když jejich podíl by měl být menší než v minulém roce. Například v segmentu hraček nabídne Tesco i řadu menších a levnějších dárků pro děti.

Pokračování na straně 15

Letos budou Vánoce bohatší, doufají obchody

Dokončení ze strany 13

Loni kvůli ekonomické situaci Tesco předpokládalo, že lidé budou mít omezené rozpočty, a proto snížilo průměrnou cenu výrobků. „Nakoupili jsme například celou řadu malých, relativně levných hraček. Prodávaly se výborně,“ řekl Phil J. Clarke, generální ředitel Tesco Stores pro ČR. Letos firma očekává, že lidé za toto zboží utratí více než loni, a proto do nabídky zařadí i některé trošku dražší hračky. „Rozšíříme však i druhý konec nabídky, aby si mohli vybrat i zákazníci stále citlivější na cenu,“ dodal Clarke. Bohatší Vánoce se letos plánují i na internetu. „Současný vývoj v tomto roce ukazuje, že se útrata v internetových obchodech oproti loňskému roku jistě zvýší. Očekáváme, že zákazníci utratí o deset až 15 procent více než vloni,“ řekla Jitka Dvořáková, obchodní ředitelka Netretail holding, který provozuje například mall.cz. Podle ní však půjde spíše o vyšší počet prodaných kusů zboží s nižší průměrnou cenou výrobků.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!