Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Oblečení do přírody je český hit

Česko

Sázka na výrobu oděvů do přírody českým firmám vyšla, původně rodinné firmy už často živí export

PRAHA Český trh s oblečením do přírody nebyl po revoluci pro velké zahraniční firmy zajímavý. A tak ho obsadili Češi. Tak popisují lidé z oboru neobvyklý fenomén, kdy domácí produkce úspěšně bojuje se zavedenými nadnárodními řetězci.

A to velmi úspěšně, mnoho českých firem svou produkci vyváží na západní trhy.

Začali to dělat lidé, kteří jezdili na hory a potřebovali vybavení, shodují se zástupci jednotlivých společností.

Část firem si dodnes ponechala v Česku vývoj nových modelů a technologické inovace. Samotnou výrobu však často přesunuli do Asie, kde je levnější pracovní síla a v současnosti i nejmodernější technologie.

Doma, nebo v cizině „Části vyrábíme ve vlastní dílně, ale nemá takovou kapacitu, jakou bychom potřebovali. Navíc potřebujeme speciální technologie, které jsou dobře dostupné v Asii. Primárně to ale bylo tak, že jsme nebyli schopni udržet cenovou hladinu s českou pracovní výrobou,“ vysvětluje důvody přesunu produkce Zdeněk Král z firmy Pinguin.

Podobně tomu bylo i u dalších podnikatelů. „Část naší výroby probíhá v Česku, část je v Asii. V tuzemsku vyrábíme vysoce funkční modely z drahých materiálů, kde v konečné ceně už není rozdíl v ceně vlastní výroby tak markantní. Jedná se například o spodní prádlo,“ vysvětluje rozdělení výroby Václav Hrbek, spolumajitel firmy Alpine Pro, která mimo jiné oblékla české olympioniky na zimních olympijských hrách ve Vancouveru. Stále existuje ale i pár společností, kterým se podařilo udržet celou výrobu v Česku.

„Vyrábíme už dvacet let a celou dobu jsme v České republice, naše výrobky jsou tedy ryze české,“ zdůrazňuje Jiří Pertl z firmy Kama.

Někteří ale nevědí, jak dlouho ještě odolají. „Gros výroby je české, ale připravujeme se, že bychom vyráběli i v zahraničí,“ říká Zikmund Schwarzkopf, spolumajitel firmy Schwarzkopf, která vyrábí outdoorové oblečení značky Highpoint.

Krize? To tady nemáme Jak prodejci, tak i výrobci v oblasti outdoorového oblečení se shodují, že ekonomická krize jim nepřivodila tak silný propad, jaký postihl jiné obory.

„Pokles nebyl nijak rapidní, spíš lidé nekupovali drahé věci, ale koupili si víc menších a levnějších. Takže ve výsledku to vyšlo zhruba nastejno,“ dodává Lucie Doležalová. Podle zástupců firem sice mírný pokles prodejů nastal, letos se ale situace stabilizuje. „Určitě ta situace není úplně nejlehčí, ale tím, že je krize, nepřestanou lidé chodit po horách a dobré boty si koupí i tak,“ vysvětluje marketingový manažer firmy Hannah Filip Komorous.

Navíc skupina zájemců o outdoorové vybavení se pomalu rozrůstá. „Myslím, že se tahle oblast stále rozvíjí. Přibývá lidí, kteří vyrážejí například na túry a svůj volný čas tráví aktivně. Potenciál v tomto oboru tedy stále je,“ dodává vedoucí marketingu dobříšské firmy Humi Outdoor Vítek Hněvkovský.

***

ČESKÝ TEXTIL DO PŘÍRODY

Čeští výrobci outdoorového oblečení a dalšího vybavení

Husky Praha

Hannah Plzeň

Alpine Pro Praha

Warmpeace Choceň

Tilak Šumperk

Highpoint Sušice

Direct Alpine Liberec

Humi Outdoor Dobříš

Moira Strakonice

Kama Praha

Pinguin Náchod

Rejoice Batelov

Canard Plzeň

Bushman Čerčany

Sir Joseph Turnov

O.K. Sport Horní Radechová

Alpisport Příbor

Výrobci dalšího vybavení

Jurek S+R

Prima Outdoor

Doldy

Rock Empire

Graf

Tržby textilního a oděvního průmyslu (v mil. Kč)

Průměrný počet zaměstnanců

Poznámka: *údaj za pololetí 2010

Zdroj: ATOK

Autor: