130 let

Obsah sám kralovat už neumí

Česko

MEDIÁLNÍ DIÁŘ

Toto pondělí bylo mediální. V Praze na nové akci Media Monday se desítky lidí z oboru poprvé sešli, aby diskutovali, co všechno z tisku, televize či internetu přežije a jak.

Setkání nebylo z nejpřínosnějších. Kromě toho, že někteří z panelistů dolovali v tazatelích z hlediště údajně freudovské důvody jejich promluv a jiní propagovali politickou stranu, co zakládají, neoslnili ani obnošenými termíny, jež použili pro základní pojmy.

Bez námitek se třeba začalo stavět na pojmu „pop média“, který sem z německého prostředí před časem přinesl Karel Hvížďala.

Řada ostatních onen pejorativní termín s gustem adoptovala, přičemž ani toto pondělí se nikdo z nich nenamáhal vyargumentovat, pro která tuzemská média tento ekvivalent používá a proč.

A nebyla by to diskuse mediálních profesionálů, kdyby v ní bezpočtukrát nezaznělo slovo „obsah“ či jeho oblíbená zdomácnělá verze „kontent“. To či to nahrazuje všechna konkrétnější pojmenování jako článek, fotografie, videoklip, reportáž. Nepřekvapilo pak, že na otázku, zda platí – rovněž oblíbená fráze –, že „obsah je král“, kupodivu nedal nikdo výslovně zápornou odpověď.

Ano, přinášet původní informace, orginální fotografie a nejzajímavější záběry zpravidla v důsledku znamená mít víc čtenářů, diváků, posluchačů. Čím dál víc ale záleží, jak se „obsah“ zpropaguje. Řeč není o klasické televizní reklamě na nějaké noviny. Jde o samotný proces, jak se informace zpracovávají a distribuují.

Novin, serverů, kanálů je dnes nekonečně, počet původních informací ale týmž tempem nenarostl. Dejte na internet zajímavou zprávu a konkurenti ji přeberou, aby jim nechyběla. Lidi nakonec chodí tam, u koho zprávu přes Google najdou nejvýš. Vítězí největší, ne původnější.

Jistě, vždy se cituje původní zdroj, to z respektu k práci toho, kdo ji zjistil. Bývávalo i zvykem dodat něco vlastního. Nejedno internetové médium dnes ale vzniká od stolu, schraňuje a jinak skládá texty, vytvořené někde jinde. I toto se ještě vejde do kategorie férové citace?

Králem už není „obsah“, ale marketing obsahu. Uznáme asi, že je to posun poměrně podstatný.

O autorovi| Ondřej Aust, redaktor Lidových novin

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás