Většina volání na nouzové linky je zbytečná. Stát chce odpojit ty zlomyslné

Autor:
  15:39
Ministerstvo vnitra navrhuje vyhlášku, která má umožnit dočasné zablokování zlomyslných volání na tísňová čísla. Pokud tedy někdo opakovaně obtěžuje na linkách 112, 150, 155 nebo 158, může operátor jeho číslo zablokovat až na 168 hodin.
Fotogalerie1

ilustrační snímek | foto: Jana Sobíšková, MF DNES

Volání, která neslouží k oznámení ohrožení života, zdraví, majetku či pořádku, jsou považována za zlomyslná. Vyhláška vychází z novely zákona o elektronických komunikacích a je nyní v připomínkovém řízení.

Pravidla pro potírání zlomyslné komunikace nejsou podle důvodové zprávy materiálu v současnosti dostatečně určitá. Nová vyhláška tak tuto komunikaci kategorizuje podle četnosti a se čtyřmi typy volajících pak spojuje konkrétní následky například v podobě dočasného odmítnutí komunikace po dobu 24, 72 nebo 168 hodin, nebo podání žádosti o zablokování dané SIM karty.

Pokuta až 200 tisíc korun

V případě, že někdo vede zlomyslnou komunikaci nejméně šestkrát za 168 hodin, tísňové centrum dočasně odmítne komunikaci s takovým uživatelem po dobu 24 hodin. Pokud se případy opakují i poté, odepření komunikace se postupně prodlužuje na 72 a 168 hodin.

Pokud ani to nepomůže a zlomyslný volající se tak dostane do nejvyšší čtvrté kategorie, zablokování na 168 hodin má doprovodit i žádost o zablokování karty.

Za zlomyslná volání hrozí pokuta až 200 tisíc korun od Českého telekomunikačního úřadu. V případě opakovaného spáchání přestupku může vzrůst na dvojnásobek. Novinka má platit od 1. července 2025.

Diagram | foto: Ministerstvo vnitra

„V ojedinělých případech může aplikace některých ustanovení navrhované právní úpravy vyžadovat jednorázové úpravy hardwarových nebo softwarových vybavení center tísňové komunikace, které však podle kvalifikovaného odhadu úhrnně nepřesáhnou 3 miliony korun a předpokládá se jejich pokrytí ze stávajících rozpočtů orgánů zajišťujících chod center tísňové komunikace,“ vyčíslilo ministerstvo.

Je podle vás adekvátní při opakovaném zbytečném volání na nouzová čísla volajícího na určitý čas zablokovat?

celkem hlasů: 1081
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 5. února 2025. Anketa je uzavřena.

„Odpovědnost ponese vždy dotčený účastník“

Redakce iDNES.cz ohledně nové vyhlášky oslovila ministerstvo vnitra, které změnu předložilo, s dotazem, kdo ponese odpovědnost, pokud blokovaný volající bude potřebovat na tísňovou linku zavolat oprávněně, ale kvůli svému trestu toho nebude schopen.

„Odpovědnost za následky svých protiprávních činů si vždy ponese dotčený účastník elektronické komunikace sám,“ vysvětlila mluvčí ministerstva Hana Malá.

Podle jejích slov nejde tolerovat, aby jeden či více zlomyslných účastníků bránili lidem, kteří naléhavě potřebují pomoc.

Cílem opatření je podle resortu zamezit, aby koncový uživatel nedůvodně zatěžoval centrum tísňové komunikace.

„Blokace bude zatím platit pouze pro konkrétní číslo. Nicméně text vyhlášky nijak nebrání tomu, aby se v budoucnu mohly zlomyslné kontakty sčítat napříč tísňovými čísly – podmínkou je společná technologie základních složek IZS v oblasti příjmu tísňové komunikace, nebo jednotná a společná databáze těchto kontaktů,“ doplnila Malá.

Nedovolá se ani v případě potřeby

Redakce oslovila také hasiče, policii a záchranné služby, zda s novinkou souhlasí. „K dočasnému odmítnutí komunikace nikdy nedojde omylem nebo neprávem. Nejde totiž o žádný automatický proces. Ten, kdo vyhodnocuje tísňovou komunikaci jako zlomyslnou, je operátor tísňové linky,“ řekla mluvčí generálního ředitelství HZS ČR Klára Ochmanová.

Takže pokud jde podle ní o omyl, volání z kapsy, neúmyslné zmáčknutí tlačítka eCall, vytočení tísňové linky malým dítětem a podobné případy, operátor samozřejmě situaci jako zlomyslnou nevyhodnotí a uživatel se na seznam hříšníků nedostane.

„Na druhou stranu, pokud někdo tísňovou linku bude opakovaně zneužívat a centrum tísňové komunikace na základě toho přikročí k dočasnému odmítnutí komunikace, tak se pak s pomocí stejné SIM karty skutečně na tísňovou linku nedovolá, ani kdyby k tomu měl důvod, tedy pokud by oznamoval událost, kdy je ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek,“ varovala Ochmanová.

Některá čísla jsou pro operátory známá

Ochmanová také uvedla, že přibližně 82 procent přijatých volání na linky 112 a 150 nevede k založení mimořádné události, tedy přibližně 1 760 000 volání. Většinu z toho operátoři však jako zlomyslnou komunikaci nevyhodnotí.

„V posledních 30 dnech došlo k zařazení na blacklist druhé úrovně, což je obdoba dočasného odmítnutí komunikace, na lince 112 v 58 případech. Průměrně je takových případů zhruba 500 ročně,“ přiblížila. Ročně podle ní požádají operátory o blokací tří čísel. Pravidelné zlomyslné volající prý už také podle čísel znají.

17. března 2023

„Na nějakou dobu se odmlčí“

Mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje Michaela Bothová pro iDNES.cz uvedla, že obecně kategorizace může být přínosem, a to v případě, že by se počet volání navyšoval.

„Pokud by byl takto obtěžující volající skutečně zablokován, tak ano, mohlo by se stát, že bude pomoc potřebovat. V případě nouzových SMS se také stává, že může taková osoba využívat i více telefonních čísel zároveň,“ doplnila ji mluvčí Zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Alena Kisiala.

Současně uvedla, že často dochází k tomu, že číslo tísňové linky zneužívají stálé stejní lidé. „Nejde přímo vyjádřit jak často. Stává se, že takový volající v průběhu dne i noci volá několik dnů po sobě a pak se na nějakou dobu odmlčí,“ dodala.

Mluvčí pražské záchranné služby Jana Poštová doplnila, že vyhlášku považuje za přínosnou pro možnost řešení případů excesivního zahlcení a tím i zablokování tísňových linek, například cestou automatických prostředků.

Daleko častější jsou volání vytočená omylem

„To je hrozba, která je v dnešní době bohužel reálná a nová legislativa umožní alespoň do určité míry bránit se jí. V případě opakovaných škodlivých volání předpokládáme jiné způsoby řešení, které nevedou k zablokování daného čísla,“ uvedla dále Poštová a současně dodala:

„Daleko častější, ale ne tak excesivní, jsou volání, vytočená ‚omylem‘ samotným telefonem nešikovně uloženým v kapse. Totéž se týká tísňových SMS – v naprosté většině případů jde o omyl, nikoliv zlý úmysl.“

Policejní mluvčí Ondřej Moravčík podotkl, že se s podobným voláním policie setkává denně a to napříč celou republikou. „Nijak statisticky to sledované není. Jsou i případy, kdy lidé volají opakovaně – často pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek,“ doplnil Moravčík.

Je bezesporu důležité stanovit kritéria, říká právník

Martin Adamec z Katedry správního práva a správní vědy na Univerzitě Karlově ohledně kategorizace v rozhovoru pro iDNES.cz zdůrazňuje, že je důležité stanovit kritéria, na základě kterých by k zablokování telefonního čísla mohlo dojít.

Bylo by z právního pohledu v pořádku, že by se někteří lidé nemohli dovolat na tísňovou linku? Byť ji dříve zneužívali.
Problematika zlomyslného volání a jiné zlomyslné komunikace na tísňová čísla není nová. Již v platném znění zákona o elektronických komunikacích byla tato problematika upravena, avšak nebylo možné přistoupit ke znemožnění uskutečnění tísňových hovorů, tj. k zablokování komunikace pro konkrétní telefonní číslo. Tato možnost přibyla později.

Z hlediska podmínek umožňujících přistoupení k tomuto kroku je však právní úprava od jejího přijetí až doposud poměrně obecná. Proto považuji zpřesnění právní úpravy za žádoucí. Novinkou tedy není samotná možnost blokace, ale zpřesnění kritérií, dle kterých lze k tomuto kroku přistoupit.

Podle mého názoru by každé konkrétní zablokování mělo být oznámeno vlastníku daného telefonního čísla, aby byl s touto situací seznámen a mohl tak počítat s tím, že pro něj po určitý čas nebudou v důsledku předchozího nezákonného jednání tísňová čísla dostupná.

Smyslem a účelem právní úpravy, ať již té stávající či navrhované, není odepřít přístup k tísňovým hovorům konkrétní osobě, ale naopak smyslem je zamezit tomu, aby se v důsledku zlomyslných hovorů neoddálila pomoc jiným volajícím, kteří ji skutečně a akutně potřebují.

Pokud by se zablokovanému něco poté stalo, hrozilo by, že by pak mohl být stát (ministerstvo) stíhán?
Pokud by blokovaný volající potřeboval poskytnout pomoc, např. lékařskou pomoc, je třeba rozlišovat, zdali došlo k zablokování zákonným způsobem, nebo v rozporu se zákonnou úpravou. Každý volající by měl počítat s tím, že pokud bude tísňovou komunikaci uskutečňovat v rozporu se zákonnou úpravu, riskuje tím, že v případě potřeby si pomoc nemusí přivolat.

Jde však o jeho dobrovolné rozhodnutí, za které nemůže nést odpovědnost někdo jiný. Samozřejmě jiná situace by nastala, pokud by došlo k zablokování telefonního čísla, které by bylo v rozporu s právními předpisy. Právě proto je důležité, aby každé jednotlivé zablokování bylo přezkoumatelné a každá osoba, které se bude týkat, by o tom měla být vyrozuměna.

Jak by podle vás bylo těžké hodnotit, co je a není zlomyslná komunikace?
Za zlomyslná volání a jinou zlomyslnou komunikaci lze považovat takové jednání, které je v rozporu se smyslem a účelem tísňové komunikace. Dle zákonné úpravy slouží tísňová čísla k oznámení událostí v případech, kdy je ohrožen život, zdraví, majetek nebo veřejný pořádek. Veškerou ostatní komunikaci odporující uvedenému účelu nelze považovat za tísňovou.

Samozřejmě nikoli každé kontaktování tísňového čísla, které by bylo v rozporu s uvedeným účelem, lze automaticky považovat za nezákonné a hodné blokace.

Je třeba si uvědomit, že volající často nejsou schopni vyhodnotit naléhavost jejich komunikace, mohou být rozrušeni, a jakkoli nemají úmysl zneužívat tísňová čísla. Od těchto případů je nutné odlišovat skutečně zlomyslnou komunikaci, tj. úmyslné zneužívání tísňových čísel, u kterého lze zcela legitimně a legálně uvažovat o zablokování pro konkrétní telefonní číslo.

Je bezesporu důležité stanovit kritéria, na základě kterých by k zablokování telefonního čísla mohlo dojít. Ostatně pouze takto bude každé jednotlivé blokování moci být přezkoumatelné. Jako velmi vhodné se jeví kritérium četnosti komunikace v určitém časovém úseku. To je dle mého názoru relevantní. Kromě toho by měl fungovat efektivní systém sankcionování zneužívání tísňové komunikace a každý jednotlivý případ by měl být přísně potrestán, což by mohlo nezákonnou tísňovou komunikaci eliminovat.

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.