130 let

Srážka Pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce. | foto: iDNES.tv

VIDEO: Soud ukázal záběry z tragické srážky ve Studénce. Červenou jsem neviděl, tvrdí řidič

Česko
  •   16:04
NOVÝ JIČÍN - Polský řidič obžalovaný ze zavinění loňské srážky kamionu s vlakem Pendolino ve Studénce na Novojičínsku ve středu u soudu uvedl, že si nevšiml červeného výstražného světla. Na přejezd vjel, protože byly zvednuté závory. Krátce na to jej závory uvěznily a do kamionu naloženého plechy narazil ve vysoké rychlosti vlak. Tři lidé nehodu nepřežili, dvě desítky dalších utrpěly zranění.

„Neudělal jsem to schválně. Je to velká tragédie,“ řekl Slawomir Wojciech Sondaj, kterému hrozí až desetileté vězení. Vzápětí se začal hájit tím, že světelná signalizace nebyla synchronizovaná se závorami. Tvrdí, že když světla svítila červeně, měly být závory dole. Podle něj závory klesají dolů v okamžiku, kdy začnou svítit červení světla. „Je to v rozporu. Jedno zabezpečovací zařízení vysílalo jinou informaci, druhé jinou. Uvedlo mě to v omyl a nemohl jsem se soustředit. Závory byly zvednuté a pro mě to znamenalo, že můžu jet,“ řekl.

Tato slova se nelíbila předsedovi senátu. „Neznamená, ani v Polsku to neznamená. ... To znamená, že jste za volantem neměl co dělat,“ reagoval Jaromír Pšenica. Vzápětí začal řidiči s desetiletou praxí a s 16 dopravními přestupky na svém kontě vysvětlovat, co podle dopravních předpisů znamená červené svítící světlo. „Červené světlo znamená zákaz vjezdu i v Polsku i na celém světě,“ uvedl Pšenica.

Soudce pak uvedl, že řidič má na kontě 16 dopravních přestupků. S tím ale obžalovaný nesouhlasil. Tvrdil, že jde pouze o 16 udělených bodů. Soudce pak nechal přečíst řidičovu kartu. Z ní vyplývá, že od roku 2011 má na svědomí celkem 19 přestupků. Většinou se jednalo o překročení rychlosti. V seznamu byly i tři nehody, které Sondaj zavinil. Přesto se Polák hájil, že byl slušný řidič. „Za celý můj život mi nikdo nesebral řidičské oprávnění,“ řekl. „Asi to měl někdo udělat,“ reagoval předseda senátu.

Řidič polského kamionu stačil před střetem s pendolinem pouze popojet
Vlaky místem nehody celý den projedou.

Polský řidič vezoucí plechy z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory. Vlak, který do kamionu narazil jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů. Strojvedoucí stihl rychlost snížit na 140 kilometrů. Řidič čelí obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti. Podle státního zástupce Aleše Boháče ohrožoval na životě nejen cestující ve vlaku, ale také lidi v okolí kolejiště.

Hlavní líčení pokračuje 24. února. Na řadu přijdou závěrečné návrhy a vynesení rozsudku.

Autor: ČTK