ČESKÉ BUDĚJOVICE Drážní inspekce kritizuje správce železničních tratí za to, že údajně nejsou schopni jednoduchým opatřením zabránit minimálně části nehod, při nichž vlak narazí do stojícího vozidla na přejezdu.
Kdyby Správa železniční dopravní cesty podle inspektorů přejezdy jasně a srozumitelně označila, třeba pomocí číslic, řidič by mohl na krizovou linku rychle oznámit, na kterém přejezdu jeho nepojízdné auto zůstalo a zabránit tak střetu s vlakem.
Tři podobné nehody od počátku roku Právě problémy v komunikaci totiž často stojí za podobnými nehodami, jaká se stala před čtrnácti dny v jihočeské Kaplici.
Osobní vlak tehdy narazil do kamionu, který uvízl na přejezdu. I když se nehoda obešla bez zranění, celková škoda se vyšplhala na 2,6 milionu korun.
„Jen během prvních čtrnácti dnů letošního roku přitom došlo ke třem podobným nehodám na přejezdech kvůli uvíznutí automobilu,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Pokud podle něj z jakéhokoliv důvodu zůstane auto stát na kolejích a není možné ho odstavit, musí řidič neprodleně varovat železničáře před hrozícím střetem s vlakem.
Jenže řidiči jsou často dezorientovaní a nedokážou do telefonu přesně popsat, o jaký přejezd se jedná. Varování pak přichází pozdě. „Proto jsme už loni v březnu po nehodě ve Vraňanech vydali provozovateli dráhy bezpečnostní doporučení k zavedení takového označení tratí, které by umožnilo jejich jednoznačnou a nezaměnitelnou identifikaci,“ vysvětlil Neusar.
Kdyby byl přejezd označen třeba velkým a dobře viditelným číslem, případně i telefonním spojením na výpravčího, komunikace řidiče se záchranáři by podle něj byla mnohem jednodušší a hlavně rychlejší.
„Naše doporučení však dodnes nikdo nerealizoval. A to údajně z toho důvodu, že by to bylo příliš ekonomicky náročné,“ řekl Neusar. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) však odmítá, že by hlavním důvodem, proč přejezdy zůstávají neoznačené, byl nedostatek peněz.
SŽDC připravuje seznam krizových čísel Na jednotném a srozumitelném značení přejezdů údajně pracuje už dlouho, projekt ale není možné dokončit ze dne na den. „Aby mělo značení smysl, musí být na všech přejezdech, včetně vleček u průmyslových podniků nebo na drahách soukromých provozovatelů,“ objasnil mluvčí SŽDC Pavel Halla. Právě proto podle něj představuje příprava celého projektu legislativní proces, který vyžaduje určitý čas.
SŽDC také připravuje seznam krizových čísel, nejvhodnějších pro rychlou komunikaci při problémech na konkrétních přejezdech.
V České republice v současnosti funguje přes 9400 železničních přejezdů, na nichž loni zahynulo celkem 43 lidí. V drtivé většině případů je vina na straně řidičů automobilů.