Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Od otroků ke krocení hvězd

Česko

Britská Lloyd’s of London má v pojišťovnictví výsadní postavení. Není to klasická pojišťovna, ale 320 let starý pojišťovací trh sestávající z pětasedmdesáti pojišťovacích syndikátů, což jsou vlastně menší samostatné pojišťovny operující pod jednou střechou. Brzy by měla začít fungovat také na českém trhu.

Když šéf Lloyd’s Peter Levene počátkem října přicestoval do Prahy a navštívil Vysokou školu finanční a správní, potvrdil, že jeho firma by si ráda v Praze otevřela pobočku. Česká republika by se tak zařadila mezi zhruba třicítku zemí, kde má Lloyd’s vlastní zastoupení. Své služby však poskytuje ve dvou stovkách států.

Lloyd’s de facto vznikla kolem roku 1688 v kavárně Edvarda Lloyda, kde se scházeli majitelé námořních lodí, námořníci a obchodníci, kteří využívali jejich služeb. V kavárně se probíraly různé věci a často se tu uzavíraly pojistné dohody. V roce 1691 se kavárna přestěhovala z Tower Street na Lombard Street, ale oblíbené místo schůzek námořníků nezaniklo ani po Lloydově smrti v roce 1713. V roce 1774 účastníci pojistných transakcí sestavili výbor a pod názvem Lloydova společnost se přestěhovali o pár desítek metrů dál na Královskou burzu.

V té době byl úspěch Lloyd’s postaven na obchodu s otroky. Británie v tomto odvětví excelovala - do otroctví exportovala 3,25 milionu lidí. Obchodníci s otroky však také měli velké ztráty. V letech 1689 až 1807 přišli o více než tisíc lodí s „živým nákladem“.

Dnes je Lloyd’s největším pojišťovacím domem na světě s ročními zisky v řádu miliard eur. Jen za první letošní pololetí vykázal zisk v hodnotě 1,55 miliardy eur a současná hospodářská krize nemá na jeho podnikání žádný negativní vliv. „Otevřeně říkám, že necítíme žádné dopady finanční krize. Nemuseli jsme dělat ani žádná mimořádná opatření. Před pětadvaceti lety jsme téměř zkrachovali a museli jsme se vypořádat s toxickými aktivy. Možná to byla lekce, jak aktiva dobře řídit. Po tři sta letech jsme díky tomu zavedli velmi přísné kontrolní postupy,“ citoval šéfa Lloyd’s internetový server Pojišťovnictví. cz.

Konzervativní způsob nakládání s penězi se pojišťovně vyplatil. „Banky nám nabízely lákavé investice, a my stále opakovali, že těm produktům nerozumíme. A oni nám odpovídali: Nemusíte přece rozumět... Nepřemluvili nás a my dál seděli na penězích. A ukázalo se, že se to vyplatí. Nesmíme se nechat strhnout investicemi do exotických produktů. Jako pojišťovna musíme mít stále k dispozici hotovost. Když se přehnaly hurikány Katrin a Rita, byli jsme schopni poškozeným vyplatit miliardy dolarů pojistného plnění. Nejdůležitější je pro nás pojišťování, a ne nějaká hra s čísly,“ řekl v Praze Levene.

Pojistí i prostředník Lloyd’s se ve světě proslavila i jako pojišťovna showbyznysu. Jako jeden z mála pojišťovacích domů si troufá pojistit například velké koncertní šňůry světových hudebních skupin. Nejde přitom o žádnou legraci. Firma nedávno na svých internetových stránkách popsala, jak vypadá pojištění koncertního turné irské rockové skupiny U2 „360 Tour“. Hodnota jejich koncertní šňůry je odhadována na zhruba půl miliardy dolarů a podle Lloyd’s je její ekonomický dopad srovnatelný s výkonem firmy střední velikosti, včetně srovnatelného počtu zaměstnanců. Pojišťovací byznys má tak dopad na životní styl rockových hvězd. Zatímco před dvaceti třiceti lety se muzikanti jezdili na koncertní šňůry odreagovat a užít si, dnes je to pro ně kvůli upadajícímu zájmu o hudební nosiče hlavní zdroj příjmů. Takže se ve svých výstřelcích musí krotit - jinak by je nikdo nepojistil.

„Kdyby se umělec stal nepojistitelným, tak vlastně nemůže vystupovat. Promotéři by do něj nemohli investovat své peníze, když si investici nemohli pojistit,“ říká John Silock ze společnosti Robertson Taylor, která prodává pojištění Lloyd’s a zaměřuje se především na pojišťování koncertů. „Někdy máme problém vysvětlit, že umělec není tak divoký a nezvladatelný, jak se píše v novinách,“ dodává.

Přesto se občas i v Lloyd’s dostanou do složité situace, když mají řešit žádosti o pojistné plnění. Silock si například vzpomíná na baskytaristu, který si den před začátkem turné přibouchl prsty do dveří u auta. Další hudební hvězda zas zrušila koncert s odůvodněním, že nebude hrát v žádném městě, jehož název začíná písmenem M. Umělec prý měl v noci vidění, které tento zákaz obsahovalo. K jeho smůle však pojistná smlouva hradí jen události, jejichž ovlivnění není v moci umělce, nikoli ty, které - ať už z jakéhokoli důvodu - sám rozhodl.

Známým příkladem obskurní pojistky u Lloyd’s je i prostředníček na levé ruce kytaristy Rolling Stones Keitha Richardse. Prst, kterým už léta vysílá do světa jednoznačné vzkazy svým nepřátelům, je pro kytaristu tak důležitý, že si ho nechal pojistit na 1,6 milionu dolarů. I takovou pojistku je Lloyd’s ochotna uzavřít. Jejím dobrým zákazníkem v Česku by se tak brzy mohl stát i Karel Gott.