Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Odchodem z F1 hrozí i Renault

Česko

PRAHA To, co zachránilo před čtyřmi lety hokejovou NHL, je ve formuli 1 tvrdošíjně odmítáno. Rozpočtové stropy ve výši 40 milionů liber jsou v návrhu nových pravidel Mezinárodní automobilové federace (FIA) na příští sezonu.

Týmy, které jej začnou uplatňovat, se dočkají řady výjimek z technických pravidel a získají větší volnost při úpravách vozů. To by mělo přinést zvýhodnění pro nové stáje, či pro ty s menšími rozpočty.

Stropy se ale nelíbí „velkým hráčům“ ve startovním poli. V úterý se jako první ozvalo Ferrari. „Pokud je to strategická budoucnost formule 1, pak nepřetržitá účast Ferrari v šedesátileté historii došla ke svému konci,“ stojí v prohlášení italského týmu.

Zatímco v Itálii vyvolala hrozba Ferrari velký ohlas a zděšení, FIA zůstala ledově klidná. „V podstatě nám dali písemně to, co už nám dříve sdělili ústně,“ vysvětlil nejmenovaný mluvčí FIA.

Jenže během včerejška se k „rebélii“ přidal i Renault. „Pokud nedojde k přehodnocení rozhodnutí Světové rady z 29. dubna 2009, nebudeme mít jinou možnost než se z šampionátu stáhnout na konci sezony 2009,“ prohlásil šéf francouzského týmu Flavio Briatore.

Ten poukázal i na to, že FIA ignorovala návrhy Asociace týmů formule 1 (FOTA) na snížení nákladů. „FOTA má stejné, pokud ne dokonce nižší finanční cíle než FIA, ale k jejich zavádění musí docházet odlišnou procedurou.“

Nechuť k zavedení rozpočtových pravidel vyjádřili i zástupci BMW, Toyoty a Red Bullu. „Automobilky netrápí ani tak stropy, ale způsob, jakým s nimi FIA jedná. Ta totiž podobná pravidla nemůže schválit bez určitých procesů. Svým jednáním porušuje Max Mosley a FIA svá vlastní pravidla a to je to, co Ferrari a spol. vadí nejvíce,“ vysvětlil serveru lidovky.cz expert a komentátor F1 Tomáš Richtr. „Navíc pro stáje, které mají rozpočet 200-300 milionů liber, není technicky možné během pár měsíců přejít na rozpočet 40 milionů,“ dodal Richtr.

O tom, jak celá situace dopadne, by mělo být jasněji už zítra. V Londýně totiž ke společnému stolu zasedne promotér F1 Bernie Ecclestone s prezidentem Ferrari Lukou di Montezemolem a zástupci dalších týmů. „Doufám, že zvítězí selský rozum. Ztratit současné výrobce a týmy je to poslední, co potřebujeme,“ uvedl Ecclestone pro londýnský deník Times.

Na jednání jim však nezbývá příliš času, stáje musí podat přihlášku pro příští ročník nejpozději 29. května.

Autor: